قلم سوفی

ساختار اصلی قلم سوفی بر اساس خط ثلث ایجاد شده است. خطی که به زیباترین حالت می‌تواند وامدار حرکتی نوین در عرصه‌ی گرافیک و تایپوگرافی کشور باشد.
تعداد بسیاری از طراحان خلاق گرافیک در ایران و کشورهایی با پایه‌ی خط ایرانی و عربی درطی این سال‌ها به نحوی در گسترش خط ثلث سهیم بوده‌اند. اما آیا به همان اندازه که خط ثلث جایگاه خود را در گرافیک مدرن امروزی یافته، توانسته ماهیتی نو در ساختار اصلی خود ایجاد کند؟ ماهیتی که این خط را منحصرا به گرافیک و ریشه های اصلی آن مربوط سازد؟
قلم سوفی را می‌توان حاصل دخالت گرافیک در خط نویسی و خطاطی کهن این مرزو بوم دانست. این قلم با ریتمی که بر اثر تکرار ضربه‌های مایل و بلند ایجاد نموده القاء‌کننده‌ی نظم، زیبایی وهمچنین انرژی و حرکت در یک اثر تایپوگرافی می‌باشد. اصلاح دوایر و طراحی خاص تزئینات و اعراب این قلم به برقراری نسبت میان سفیدی و سیاهی داخل و خارج حروف کمک به سزایی نموده است.
نسبت کمترین و بیشترین ضخامت حرکت در این قلم یک به دو می‌باشد. به منظور داشتن یک کرنینگ مناسب، نوع دیزاین کاراکترها و ارتباط فرمی آنها با هم ارتباط مستقیم دارد. به این نحو که هرحرف و یا نهایتا کلمات در کنار هم مثل یک پازل به درستی قرار گرفته و ارتباط مناسبی از نظر بصری با یکدیگر پیدا می‌کنند. در طراحی کارکترها به منظور زیباتر و خواناترنمودن این قلم، به صورت جداگانه انتخاب‌های دیگری نیز برای کاربران قرار داده شده است.  نوع طراحی این قلم به نوعی است که می‌توان از آن در پروژه‌های بسیاری استفاده نمود و این تنها به خلاقیت طراح در استفاده ازین قلم بستگی دارد.
این قلم توسط «آیدین وفاداری» طراحی شده است.

  



23 اردیبهشت 1397