روز جهانی طراحی: زنان در حوزه طراحی

روز جهانی طراحی: زنان در حوزه طراحی

در پی آنیم برای بزرگداشت روز جهانی طراحی در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) به زنان طراح بپردازیم. طراحانی که همواره آثاری هوشمندانه، فراگیر و دقیق خلق کرده‌اند؛ خواه نتایج کارشان به تغییرات کلان انجامیده باشد خواه به تغییرات خرد. ما امسال به همه کنشگران و دست اندرکاران پیشنهاد می‌کنیم در روز  27 آپریل 2019 (۷ اردی بهشت ۱۳۹۸)، جایگاه زنان طراح را- از دیرباز تا حال- ارج نهاده و گرامی بدارند.

روز جهانی طراحی (WDD) فرصت مغتنمی برای به رسمیت شناختن و بازخوانی ارزش‌های طراحی و بازنمود ظرفیت‌های آن برای تغییر جهان - و همچنین برپایی جشن سالروز ایکو-دی (شورای بین المللی طراحی) – در سراسر جهان است.

موضوع روز جهانی طراحی در سال ۱۳۹۸ ( WDD2019 ) زنان در حوزه طراحی است.

هدف از برپایی روز جهانی طراحی این است که طراحان را به تفکری دوباره و عمیق در مورد وضعیت و حیطه حرفه‌ای خود فراخواند. طراحی در ایجاد محیطی شاد و مفرح تاثیر گذارست و همواره برای آن راه حل‌های نوآورانه در دست دارد. طراحی، نیروی پیشران پذیرش تنوع و گوناگونی، در نوردیدن و گسترش مرزها وارتقا کیفیت زندگی است. از طراحان سراسر جهان دعوت می‌شود در سالگرد تاسیس شورای بین المللی طراحی، ایکو-دی ( 27 آوریل سال 1963)،  گرد هم آیند و با برگزاری مراسم جشن و برپایی رویدادهای جمعی وعمومی در ۷ ارد‌ی‌بهشت، لحظاتی توام با خلاقیت و نوآوری بسازند.

زنان طراح، نقش مهمی در گفتمان تغییرات جهانی دارند. زنان سراسر جهان همواره برای ارتقا سلامت، عدالت، حقوق بشر - از خانه ها و شهرها گرفته تا جای جای سیاره خاکی، در حال تلاش و برنامه ریزی بوده‌اند. آنان در عین حال، فعالانه در پی گسترش مفهوم طراح حرفه‌ای در این زمانه‌ ‌اند. زنان در گروهای کاری، انجمن‌ها و حتا در همکاری با ارگان‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند و همواره در پی یافتن راه‌کارهایی برای همیاری و تاثیرگذاری می‌باشند. این در حالی است که هنوز عمدتا تصور و شناخت عمومی مردم از طراحان در دست مردان است. تاریخ باید به دستاوردهای زنان در طراحی نگاه دوباره بیاندازد. ما برای روز جهانی طراحی در ۱۳۹۸ می خواهیم نام زنان طراح را بیش از پبش زنده کنیم.

برای پیوستن به جشن‌های روز ۷ اردی بهشت به گوش و به هوش باشید!

برچسب اینستاگرام: theicod # WDD2019@

لطفا توجه داشته باشید که استفاده از نشانه ico-D بدون تایید ico-D مجاز نمی‌باشد.

آثار دیداری روز جهانی طراحی ۱۳۹۸ توسط طراح پوستر اهل روسیه، پیتر بانکوف (Peter Bankov) طراحی شده است. بانکوف در مسیری بین مسکو و پراگ کار می‌کند. او طراحی مجموعه آثاری مخوف و زیبا، ملی و ضد ملی، اسلاوی غربی و شرقی و اروپایی و آسیایی را در کارنامه کاری خود دارد. بانکوف بنیانگذار استودیوی Design Depot و سردبیر مجله KAK است. او تا به حال موفق به تولید بیش از ۸۰۰ پوستر، که خود او آنها را  design opuses (طراحی جلوه های دیداری) می نامد، شده است.

درباره روز جهانی طراحی

ایده اولیه این رویداد توسط کیم پاولسن (Kim Paulsen) (مدیرعامل سابق ایکوگرادا 1993- 1995) به مناسبت افتتاح شورای ایکو دی در تاریخ ۲۷ آوریل سال ۱۹۶۳ نسج گرفت. این روز تا سال ۱۹۹۵ با عنوان روز جهانی گرافیک، تا ۲۰۱۲ با عنوان روز جهانی طراحی ارتباطات و از سال ۲۰۱۲ تا امروز با عنوان روز جهانی طراحی جشن گرفته می‌شود.

برگفته از سایت رسمی ایکو-دی(www.ico-d.org). برگردان: م.زند


IGDS #WDD2019



19 اسفند 1397