برندگان سرو نقره ای

برندگان سرو نقره‌ای شب گذشته در آیین افتتاحیه این رویداد معرفی شدند.
همچنین برندگان بخش طراحی حروف نیز امروز همزمان با افتتاح نمایشگاه طراحی حروف معرفی خواهند شد.
لازم به ذکر است هیات داوران را مصطفی اسدللهی، کوروش پارسانژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی، مرتضی محلاتی تشکیل داده بودند.
اسامی برندگان سرو نقره‌ای به شرح ذیل است:

اعلام نتایج برندگان سرو نقره ای 1392

بخش هویت بصری
نفر اول
پیمان پورحسین
پایکوبی اسب ها پشت پنجره

کاندید‌ها:
آریا کسایی برای دست ساخته های چرمین دکمه
علیرضا نبئی برای داروسازی عبیدی

بخش نشانه
نفر اول
احسان مهدوی برای نشانه فستیوال استقبال از بهار مشهد91

کاندیدها:
مهرزاد دیرین برای نشانه آزمایشگاه دی
محمد ابوالحسن زاده برای نشانه عکاسی سپیده

بخش پوستر:
نفر اول
----------
کاندید‌ها:
علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی برای پوستر دور از نزدیک
مهدی فاتحی برای پوستر الفپا
سیامک پور جبار برای پوستر لامپ

                    

 

 

بخش تبلیغات تجاری:
نفر اول
مازیار علی یاری برای مجموعه تراکت های اهدای خون اهدای زندگی

کاندیدها:
نیلوفر ابریشم کار برای اعلام افتتاحیه مدرن الهیه
رضا عباسی برای بیل بورد و آگهی کمپین کارت خوان

بخش جلد:
نفر اول به صورت مشترک
مجید زارع و مهران زمانی به ترتیب برای امپراتوری هالیوود و جنبش پدیدار شناسی


کاندیدها:
رسول کمالی دولت آبادی برای تمرین های حرفه ای میوز ماسل
حبیب الله ایلون برای داشت عباسقلی خان پسری

بخش صفحه آرایی:
نفر اول
آریا کسایی برای What lies beneath 2nd edition

کاندید‌ها:
مرجان اخباری ازاد برای ایتالفوم
غزال پریزاد برای سررسید ویادداشت سال 91

بخش  بسته بندی:
نفر اول
سید محمود محمودی برای روغن زیتون داراب

کاندیدها
ایمان آل مظفر برای سمعک‌های استارکی
محمد مظفری برای عطر فرمیسک

بخش رسانه های نو
نفر اول
داوود مرگان برای فیلم کوتاه سیرکو گرافیک

کاندیدها:
علی اصغر حسینی برای تیتراژ عقاید یک آکتور
رضا علوی برای سایت مشما


همچنین بیانیه هیات داوران به شرح ذیل است:

به نام خدا
هیات داوران متشکل از مصطفی اسدالهی، کوروش پاسانژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی و مرتضی محلاتی، گزارش خود را به شرح ذیل به اطلاع مى‌رساند:
مجموع آثار ارسالی اعضای انجمن طراحان گرافیک در هشت بخش مورد بررسى قرار گرفت، که نتیجه این بررسى براى اهداى جوایز به شرح زیر است:

هویت بصرى:
در این بخش دو دسته کار شرکت داشتند. طراحى هویت بصرى یک واقعه که در محدوده کوچکتر ولى باز، و بیشتر براى مخاطبین کمترى اتفاق مى‌افتد و اغلب براى اتفاقات هنرى‌اند که امکان بیان فرمالیستى بالائى دارد، و طراحى هویت سازمانى که معمولا براى شرکت‌ها و سازمان‌هاى بزرگند، و در محدوده بسیار محافظه کارانه و براى مخاطبین وسیع است. متاسفانه در بخش هویت بصرى سازمانى شرکت کنندگان خیلى محدودى داشتیم.
از میان آثار ارائه شده در نمایشگاه، سه اثر از: علیرضا نبئی،  آریا کسایی، و پیمان پورحسین به عنوان کاندیدا انتخاب شدند. کار علیرضا نبئی براى داروسازى عبیدى با نگاه و توانایى بسیار بالاى حرفه‌اى مورد توجه قرار گرفت، ولى بدلیل اینکه لوگوتایپ طراحى شده که پایه این هویت بصرى بود، قابلیت خوانائى براى همه اقشار مردم را نداشت، در عین ستایش براى کار بسیار حرفه‌ایشان، جایزه تندیس نقره به پیمان پورحسینى جهت طراحى مجموعه کارهایى براى پایکوبی اسب‌ها پشت پنجره، بدلیل طراحى گیرا و پر انرژى، و حفظ وحدت بصرى، در عین تنوع استفاده از مطیف‌هاى مختلف و جا دادن مناسب آنها در مواد چاپى گوناگون، اهدا مى‌شود.

 در بخش نشانه:
آثار احسان مهدوی، مهرزاد دیرین، محمد ابوالحسن زاده کاندید شدند، که اثر احسان مهدوى براى فستیوال استقبال از بهار، بدلیل استفاده بجا از دست‌نوشته و رنگ‌هاى متناسب با محتواى نشانه، و ترکیب بندى درست و قابلیت ارتباطى بالا با مخاطبین، برنده تندیس سرو نقره‌اى شد.

 در بخش پوستر
گواینکه طراحى پوستر در میان طراحان، پر طرفدارترین بخش تولید مواد گرافیک است، اما در میان آنچه در نمایشگاه عرضه شده، هیچ اثر بدیعى که بتوان گفت جذابیت خاصى داشته باشد، نبود. کارها بسیار تکرارى و یکنواختند. به جز یکى دوتا استثنا، بدون ایده و مطلقن فرمالیستى‌اند. چنان فقط به فرم پرداخته شده که بسادگى می‌توان عنوان پوسترها را با یکدیگر عوض کرد، بدون اینکه در ادراک و رابطه مخاطب با پوستر تغییرى اتفاق بیفتد و ما این تغییر را بتوانیم در یک نظر ببینیم. ایده که پایه هر طراحى گرافیک است، مهجور و غایب است.
بهرحال در میان آثار موجود سه اثر از علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی بنام خانه فرهنگ شهر تورنه بلژیک، الفپا اثر مهدی فاتحی و لامپ اثر سیامک پور جبار به عنوان آثار قابل توجه انتخاب شدند، ولى جایزه تندیس سرو نقره اى به کسى اهدا نمى‌شود. 
 
 بخش تبلیغات تجارى
در بخش تبلیغات هم با وجود تعدد آثارى که معمولا در روزنامه‌ها و مجلات چاپ مى‌شوند، و این همه بیلبورد در خیابان‌ها، تعداد آثار نمایش داده شده قابل توجه نیستند، و آثار قابل توجه هم کمند. ولى حداقل از لحاظ ایده از بخش پوستر بسیار غنى‌ترند.
در میان آثار ارائه شده در نمایشگاه، مجموعه تراکت‌های اهدای خون اهدای زندگی اثر مازیار علی یاری، اعلام افتتاحیه مدرن الهیه اثر نیلوفر ابریشم کار، بیل بورد و آگهی کمپین کارت خوان بانک ملت اثر رضا عباسی به عنوان کاندیدا انتخاب شدند، که تندیس سرو نقره اى به مازیار على یارى بدلیل ایده هوشمندانه استفاده از رنگ قرمز در این سرى آگهى اهدا مى شود.

 بخش جلد کتاب
بخش طراحى جلد کتاب با آثار متعدد و متنوع و اغلب با طراحى هاى بسیار خوب، انتخاب آثار منتخب را براى هیات داوران مشکل کرد. اغلب آثار نمایش داده شده، از سطح بالائى از توان طراحى و خلاقیت بهرمند بودند. و انتخاب آثار برتر چندان آسان نبود. بهرحال پس از بررسى ها و بحث ها و کلنجار رفتن بسیار چهار اثر از مجید زارع، مهران زمانی، رسول کمالی دولت آبادی و حبیب الله ایلون انتخاب شد، که سرو نقره مشترکاً به امپراتوری هالیوود اثر مجید زارع بدلیل طراحى ساده ولى جذاب که با اضافه کردن یک قطعه فیلم واقعى ارتباط با مخاطب را به سادگى بالا برده و جنبش پدیدار شناسی اثر مهران زمانی بدلیل زیباشناسى بدیع حاصل از ترکیب زیباى دو رنگ اصلى سیاه و سفید و محوطه هاى رنگى محدود اهدا مى‌شود.

 بخش صفحه آرائى
بدلیل محدود بودن عرضه آثار صفحه آرائى، چندین بخش صفحه آرائى کتاب و کاتالوگ و بروشور و تقویم ها به عنوان یک بخش ملاحظه و مورد بررسى قرار گرفت. در زمینه صفحه آرائى روزنامه و مجله با وجود تعدد انتشار آن‌ها، آثار ارائه شده بسیار محدود بودند. می‌توان گفت مجله داستان همچنان از بهترین سطح مدیریت هنرى و صفحه آرائى با انتخاب درست حروف براى عنوان و سوتیر و متن و عکس و نسبت هاى آنها برخوردار است، ولى بدلیل جایزه گرفتن به همین عنوان در سال گذشته، و اینکه این مجله بدون تغییر دقیقا به همان سیاق و روال طراحى مى شود، در میان منتخبین ملاحظه نشد.
لازم به تذکر است، کارى از رضا علوى بصورت عکس از اصل کتاب عرضه شده بود، و با اینکه تصاویر از جذاب بودن اصل کتاب حکایت مى کردند، ولى چون اصل کتاب در نمایشگاه وجود نداشت، هیات داوران نمی‌توانست آن‌را به عنوان کاندیدا در نظر بگیرد.
از میان آثار ارائه شده در نمایشگاه سه اثر از سه رده به عنوان کاندیدا مختلف انتخاب شد،
بروشور What lies beneath اثر آریا کسایی، کاتالوگ ایتالفوم اثر مرجان اخباری ازاد و سررسید ویادداشت سال 91 اثر غزال پریزاد انتخاب شدند. و سرو نقره اى به آریا کسائى بخاطر طراحى صفحات بروشور با استایلى بسیار آزاد که براى نمایش آثار هنرى مدرن هنرمندان ایرانى در یک گالرى خارج از ایران که براى مخاطبین بسیار خاص آن متناسب و بدرستى طراحى شده بود تعلق مى‌گیرد.

 بخش بسته‌بندى
بخش بسته بندى یکى از مشگل ترین بخش هاى تولیدات گرافیک است. در یک قالب محدود با عوامل از پیش مشخص شده و براى مخاطبینى و خریداران متنوع و وسیع و در محوطه فیزیکى محدود، طراح کار می‌کند. اینکه در عین ساده‌گى بتوان کار نسبتاً جذابى براى مشتریان انجام داد، ساده نیست. درصورتی‌که این از معدود کارهاى گرافیک است که در ابعاد میلیونى به چاپ مى رسد. بنابراین انتخاب اثر منتخب نیز در عین سادگى، مشکل است. از میان آثار نمایش داده شده سه اثر کاندید شدند. بسته‌بندى سمعک‌های استارکی اثر ایمان آل‌مظفر، روغن زیتون داراب اثر سید‌محمود محمودی، و عطر فرمیسک اثر محمد مظفری.
 و از میان این سه اثر، سید محمود محمودى براى بسته‌بندى روغن زیتون داراب، بدلیل اینکه، در عین درنظر گرفتن سلایق عام، سعى کرده عوامل بصرى و فیزیکى و اطلاعاتى بسته بندى را با ترکیبى متناسب به جلوه ى کالائى براى سلیقه بالاترى را تبدیل کند، برنده تندیس سرو نقره ایست.

 بخش موشن گرافیک و رسانه هاى دیجیتالى
در بخش رسانه هاى نو، هیات داوران سه اثر برتر را براى کاندیداتورى تندیس سرو نقره اى انتخاب کرد. سایت مشما کار رضا علوى، تیتراژ عقاید یک آکتور کار على اصغر حسینى و کار انیمیشن سیرکو گرافیک اثر داوود مرگان. و از میان این سه اثر، تندیس سرو نقره اى را به داوود مرگان براى فیلم کوتاه سیرکو گرافیک، که انیمیشنى شیرین و جذاب با بکار بردن ساده ترین عوامل و زمانبندى مناسب و قابل درک و ارتباط براى عموم است، اهدا مى کند.
 
 بخش کارفرماى برتر
هیئت داوران جایزه تندیس نقره اى را به بانک ملت، براى امکان دادن به طراحان، و مناسب دانستن نوع تبلیغات با فکر و هوشمند، که نمونه اى در عالم تبلیغات تجارى امروز ماست، اهدا مى کند.

    




4 آبان 1392