فراخوان چهارمین نشان پژوهشی اردیبهشت

پس از برگزاری سه دوره ی موفق مسابقه‌ی پژوهشی نشان اردیبهشت، چهارمین دوره ی این مسابقه‌ ، طبق روال پیشین در دو بخش تألیف و ترجمه برگزار خواهد شد. حق شرکت در این مسابقه برای اشخاص حقیقی است و به سازمان‌ها و مؤسسات علمی و اشخاص حقوقی تعلق نمی‌گیرد.

شورای برنامه ریزی و سیاست گذاری:
فرزاد ادیبی، اونیش امین الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، کوروش قاضی مراد، ساعد مشکی

شورای مشاورین:
لادن رضایی، مرجان زاهدی، مریم کهوند، علیرضا یزدانی

هیئت انتخاب و داوری:
مصطفی اسدالهی، حسن بلخاری، لادن رضایی، مسعود سپهر، بهمن نامور مطلق

دبیر:
فرزاد ادیبی

جوایز:
به مقاله ی برتر در بخش تألیف و ترجمه ی برتر، «نشان اردیبهشت» و «20/000/000 ریال» اهدا خواهد شد. همچنین به همه ی مقالاتی که شایسته ی چاپ در «کتاب اردیبهشت 4» شناخته شوند، «لوح تقدیر» و یک جلد «کتاب اردیبهشت 4» اهدا خواهد شد.


موضوع مقالات در بخش تألیف
پیشرفت تکنولوژی ارتباطات در عصر حاضر، بخش‌های مختلف طراحی گرافیک ایران را در بخش‌های تولید، تکثیر و ایده‌پردازی دستخوش تغییر و در پاره‌ای موارد در بخش بازار کار حرفه­ا و آموزش دچار بحران کرده است. در همین راستا، پژوهش از جمله‌ی مهم‌ترین ابزارهای شناخت وضعیت موجود و فائق‌آمدن بر مشکلات و فراز و نشیب‌های رخ‌داده در آن است. بر همین اساس، «شورای سیاست گذاری، و برنامه‌ریزی نشان اردیبهشت» تصمیم گرفته است موضوع چهارمین نشان پژوهشی اردیبهشت را با محوریت« آسیب‌شناسی طراحی گرافیک معاصر ایران» برگزار کند. بنابراین از تمامی پژوهش‌گران و صاحب‌نظران این حوزه دعوت می‌شود تا با نگاهی بر وضعیت کنونی گرافیک ایران و نقدی که بر آن دارند، عوامل، خاستگاه­ها و راه‌های غلبه بر ناهنجاری‌ها و کاستی­های موجود را مورد بررسی قرار دهند. برخی از موضوعات پیشنهادی بر اساس محور کلی این فراخوان عبارتند از:

- آسیب شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر وضعیت و سامان آموزش طراحی گرافیک در سطوح مختلف.

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر سطح دانش و مهارت طراح گرافیک .

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر مطالبات سفارش دهنده .

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر رویکردهای طراحان نسبت به حرفه‌ی خود .

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر مسائل شغلی و صنفی .

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر محدودیت‌های فنی .

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر محدودیت های فرهنگی .

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر گرافیک جشنواره‌ای .

- آسیب‌شناسی گرافیک معاصر ایران از منظر فرهنگ عامه .



موضوع مطالب در بخش ترجمه

موضوع مقالات و مطالب ارائه‌شده در بخش ترجمه آزاد است و بنا به صلاحدید مترجمِ، مطلب انجام خواهد گرفت. اما لازم است مطالب به‌گونه‌ای گزینش شوند که بتواند راه‌گشا و پاسخ‌گوی بخشی مهم از نیازهای تئوریک جامعه‌ی طراحان گرافیک ایران باشد.

مشخصات مقاله ه­ای ارسالی

- تناسب موضوع یا مسأله با محورهای موضوع مورد بحث

- در نگارش مقاله توجه به مرزبندی دقیق موضوع، بیان پرسش‌ها و هدف تحقیق، طرح دقیق مسأله‌ و ارائه‌ی     تعریف علمی از مفاهیم و اصطلاحات تحقیق، تحلیل درست آراء و اندیشه‌ها و نقد روش‌مند آنها، انسجام منطقی و سازمان‌دهی مناسب مقاله، توجه به نوآوری و خلاقیت در پاسخ به پرسش‌های مقاله، مستند‌سازی و دقت در ذکر منابع و مآخذ معتبر و دست‌اول و شیوایی و رسایی ادبیات مقاله از اهمیت بسیاری برخوردار است.

- داشتن چکیده، مقدمه، بحث و نتیجه گیری برای مقالات ارائه‌شده در بخش تألیف ضروری است.

- چکیده مقالات حدود 200 تا 300 کلمه باشد.

- مقالات با قلـم لوتوس در اندازه‌ی 14 پوینت و تعداد 18 تا 20 سطر در هر صفحه به صورت چاپی ارائه گردند. علاوه بر نسخه‌ی چاپ‌شده، نسخه‌ی کامل مقالات بایستی در محیط (2003 word ) یا بالاتـر و هم‌چنین به‌صورت PDF (به همراه تمامی تصاویر، جدول ها و نمودارها و اینفوگرافی) بر روی لوح فشرده تحویل داده شوند.

- دقت شود که تصاویر به‌کارگرفته‌شده در متن تماماً بایستی کاربردی و برای تبیین و تشریح مطالب بیان‌شده در متن باشند، بنابراین استفاده از تصاویری که جنبه‌ی تزئینی دارند مجاز نیست. همچنین تصاویر باید در جای مناسب خود در متن قرار گیرند (نه این‌که به قسمت آخر مقاله منتقل شوند) و دربردارنده‌ی مشخصاتی هم‌چون شماره‌ی تصویر، نام خالق اثر، نام اثر، سال تولید اثر و منبع اثر باشند.

- فصل بندی مناسب بر اساس ساختار منطقی مقاله الزامی است.

- سلیس و روان بودن نوشتار از اهمیت فراوانی برخوردار است.

- اهتمام به استفاده از واژه های فارسی به جای واژه های بیگانه و در صورت لزوم آوردن واژه‌ی دقیق انگلیسی در پانوشت ضروری است.

- متمایز بودن نقل قول ها، با استفاده از تغییر اندازه قلم و تورفتگی متن الزامی است.

- حرکت گذاری صحیح نام‌های غیر ایرانی و خاص در طول متن و هم‌چنین آوردن املای انگلیسی آن‌ها در پانوشت الزامی است.

- ارجاعات به صورت درون متنی داده شود (نام خانوادگی، سال انتشار: شماره صفحه) مثال: (حسینی، 1389: 25)

- چنان‌چه در طول مقاله نیاز به توضیحات تکمیلی وجود دارد، این توضیحات بایستی به صورت پانوشت در همان صفحه بیایند.

- تعداد صفحات مطالب در بخش تألیف و ترجمه بین 10 تا 30 صفحه آزاد خواهد بود.

 فهرست منابع و مأخذ در آخر هر مقاله به صورت زیر آورده شود:

کتاب
(نام خانوادگی مولف، نام یا حرف اول نام مولف. سال انتشار اثر. عنوان کتاب (به صورت ایتالیک). محل انتشار اثر: نام مؤسسه‌انتشاراتی، نوبت چاپ) مثال: (ممیز، مرتضی. (1382). حرف های تجربه. تهران: دید. چاپ دوم).
چنان‌چه اثر به صورت ترجمه باشد، منبع‌نویسی آن به صورت زیر خواهد بود:
آدامز، لوری (1388). روش‌شناسی هنر (ترجمه‌ی علی معصومی). تهران: موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر (1996).

مجلات
نام خانوادگی مولف، نام و یا حرف اول نام مولف. سال انتشار. عنوان مقاله. نام مجله (به صورت ایتالیک)، دوره یا شماره مجله، شماره صفحات
مثال: بلوری، سولماز. (1382). نقوش ایرانی. نشان، 14، 61-54.

مصاحبه
مثال: میرزایی، محسن (مصاحبه‌شونده) و سیفی، مهدی (مصاحبه‌کننده). (1387). تاریخ تبلیغات ایران از زاویه‌ای دیگر در گفت‌وگو با محسن میرزایی. حرفه هنرمند، 26، 97-90.

وب‌سایت‌ها
نام خانوادگی مولف، نام و یا حرف اول نام مولف. (سال انتشار). عنوان مطلب. تاریخ دریافت مطلب. آدرس پایگاه الکترونیکی.
مثال: مهدی‌زاده، مریم. (1388). تاریخچه تبلیغات در آمریکا. بازبینی‌شده در 14 خرداد 1390 از http://www.rangmagazine.com/?type=dynamic & lang

لازم است مطالب ارسال‌شده در بخش ترجمه به انضمام متن اصلی و بیان منبع اصلی (ترجمه بخشی از یک کتاب، مقاله، وب‌سایت و ...) ارائه شوند.

توجه شود که تمامی تصاویر، جداول‌و نمودارها با کیفیت مناسبِ چاپ در پوشه‌ای جداگانه ارائه شوند.

برای دریافت فرم شرکت این قسمت را کلیک کنید.

همه‌ی موارد و مطالب فوق باید به همراه تکمیل فرم شرکت در فراخوان چهارمین نشان پژوهشی اردیبهشت 4 که در سایت انجمن قابل دسترس است، تا پایان وقت اداری دوشنبه 30دی ماه 1392 به نشانی دبیرخانه انجمن: تهران- خیابان شریعتی- خیابان بهار شیراز- خیابان شهید خدا پرست- ساختمان شماره ی 2 خانه ی هنرمندان ایران- طبقه ی سوم- کد پستی: 1514913531 ارسال گردند.



26 آبان 1392