گزارش نشست «یک روز ویژه از نزدیک با مجید عباسی»

هشتمین نشست از سلسله نشست‌های آزاد مدرسه‌ی ویژه در سال 1392 با عنوان «یک روز ویژه از نزدیک با مجید عباسی» عصر روز جمعه اول آذر برگزار شد.
در این نشست بیژن صیفوری و تهمتن امینیان به گفت‌وگو و نقد و نظر با مجید عباسی پرداختند.
بیژن صیفوری با اشاره به سال‌های دوستی و همکاری با مجید عباسی، به خصوصیات و ویژگی‌های کار او، ساختارمند بودن آثار، داشتن سبک و نگاه خاص، قائل بودن به نظم و دیسیپلین که آن را از ضروریات کار طراح گرافیک می داند، پرداخته و عباسی را یک آدم دو وجهی یعنی؛ طراح گرافیک و مدیر که در هر کدام تجربه طولانی و تسلط خاص دارد، معرفی کرد.
صیفوری همچنین به ارتباطات گسترده بین‌المللی و دوستی عباسی با بسیاری از طراحان گرافیک جهان اشاره کرده و پرسش‌هایی را در خصوص شیوه و سبک کار، چگونگی برقراری ارتباط با؛ سفارش دهنده و مخاطب و هم‌چنین تاثیر موسیقی کلاسیک جهان بر کار عباسی (که از علاقه‌مندی‌های خاص اوست) مطرح کرد.
تهمتن امینیان نیز صحبت‌‌های خود را با پرسش‌ها‌یی از مجید عباسی به ویژه درباره‌ی پوستر «صادق هدایت‌» که شهرت جهانی یافته است آغاز کرده و به نقد این اثر پرداخت. امینیان در بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو بر شیوه کار عباسی در یونیفورم سازی مجموعه آثار روی جلد کتاب‌ها و قاعده‌مندی آن‌ها اشاره کرده و با سوال‌هایی در این باب به نقد و نظر پرداخت.
عباسی در پاسخ به سوال‌های طرح شده با عنوان طراحی اولین روی جلد کتابش در سال 1366 و هم چنین اشاره به برخی از آثارش که بر دیوارها نصب شده بود، با حوصله و به تفصیل به شرح چگونگی دریافت سفارش، ارتباط با نویسندگان و یا سفارش دهندگان و هم چنین چگونگی شکل‌گیری کانسپت و ایده‌ی کارهایش پرداخت.
عباسی در بخش دیگری از گفته‌هایش، به صراحت اعلام کرد که برای من دریافت سفارش کار در عرصه‌های متفاوت فرهنگی و تجاری چندان فرقی نمی کند، مهّم توانائی‌های طراح در پاسخ به نیازها و حل مسئله است. به همین لحاظ در هر کدام از این حوزه‌ها من با رضایت‌مندی و علاقه کار کرده‌ام و تفاوت چندانی هم در ارزش‌گذاری آنها نمی بینم.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، عباسی همکاری خود با دوستانش در گروه رنگ پنجم (ساعد مشکی- رضا عابدینی- علیرضا مصطفی زاده و بیژن صیفوری) را موفقیت آمیز خوانده و از این همکاری و تجربه‌هایش با خشنودی یاد کرد.
مجید عباسی که در حال حاضر علاوه بر مدیریت هنری مجموعه‌ی دید گرافیک، سردبیری نشریه نشان را طی 3 سال گذشته عهده‌دار است، کار با دوستانش در برنامه‌ریزی تحریریه و تولید این نشریه را هم به عنوان یک تجربه ارزشمند مورد ستایش قرار داد.
لازم به ذکر است که تعدادی از آثار این طراح گرافیک (پوستر و روی جلد کتاب) از روز جمعه 22 آذر به مدت یک هفته در نگارخانه ی ویژه به نمایش گذاشته شده است.




6 آذر 1392