والدمار اشویرژی درگذشت

والدمار اشویرژی (Waldemar Świerzy ), طراح نام‌آور لهستانی, در  ۲۷ نوامبر ۲۰۱۳ درگذشت.


او در سال ۱۹۳۱ در کاتوویتس لهستان به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۲ از آکادمی هنرهای زیبای کراکف فارغ‌التحصیل شد و از سال ۱۹۶۵ با عنوان پرفسور در دانشگاه هنرهای زیبای پُزنان و از سال ۱۹۹۴ با همین عنوان در آکادمی هنرهای زیبای ورشو به تدریس پرداخت.

در سال ۱۹۹۲, دولت لهستان برای بزرگداشت این هنرمند تمبری را با تصویر یکی از پوسترهای مجموعه‌ی “Cyrk ” او با عنوان “دلقک با کلاه لگنی” منتشر کرد. اشویرژی, با خلق بیش از ۲۵۰۰ پوستر, یکی از پرکارترین هنرمندان مکتب پوستر لهستان بود.

او با بکارگیری مجموعه‌ای از تکنیک‌ها به بیان مفاهیمی نامعمول می‌پرداخت و آثارش اغلب بازنمایی تاریخ اجتماعی لهستان, از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا دهه‌ی ۱۹۸۰ بود. او از سبک‌های متعددی در آثار خود بهره می‌برد که از هنر عامیانه در دهه‌ی ۵۰ تا پاپ آرت در دهه‌ی ۶۰, پرتره‌ها در دهه‌ی ۷۰ و تصاویر تلویزیونی در دهه‌ی ۸۰ را دربر می‌گرفت. در کنار آن, مجموعه‌ی “بزرگان موسیقی جاز” او که به چهره‌های مشهور موسیقی جاز آمریکا اختصاص داشت به حدی به شهرت رسید که چندی پیش آنها را به صورت لیتوگراف‌های امضاشده تجدید چاپ کرد. این مجموعه شامل پوسترهایی برای چهره‌هایی مثل لویی آرمسترانگ, ری چارلز, جیمی هندریکس, چارلز مینگس و چارلی پارکر بود.

والدمار اشویرژی در عمر هنری خود بیش از سی جایزه‌ی مهم ملی و بین‌المللی را دریافت نمود و آثار خود را در چندین نمایشگاه در معرض دید گذاشت. او در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰) به دعوت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران مجموعه‌ای از آثارش را در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشت.


برای تماشای سایر آثار والدمار اشویرژی: http://www.pigasus-gallery.de/swierzy-poster.php


13 آذر 1392