گزارش مراسم رونمایی کتاب آثار مهدی سعیدی

مراسم رونمایی کتاب آثار مهدی سعیدی (با عنوان از خط تا خط) در روز یکشنبه 16 تیر ماه 92 در ساعت 18 با سخنرانی قباد شیوا در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

قباد شیوا: مهدی سعیدی، طراح گرافیک مؤلف معاصر ایران     

قباد شیوا در آغاز سخن خود، تبریک و تجلیل با شکوهی از مهدی سعیدی، طراح با ذوق و استعداد معاصر ایران، به عمل آورد، و احساس امیدواری کرد تا شاید روزی در این سرزمین افرادی همچون سعیدی، با تولیدات ارزشمندشان، به مردم این مرز و بوم لذت بیشتری از هنر گرافیک را اهدا کنند.

استاد شیوا گروهی از طراحان جوان را به قولی پاساژ خواند، که نهایت استادیشان، این است که مشتریان خود را راضی کنند. او در حال حاضر 5 میلیون جوان را در سنین‌های مختلف، مشغول به کار در گرافیک شمرد و افزود به عقیده‌ی من تنها 50 نفر از آن‌ها، با احترام به عقاید و اندیشه‌ی خویش و احترام به فرهنگ مملکت خویش به طراحی گرافیک می‌پردازند. وی این گروه را طراحان گرافیک مؤلف نام نهاد. در این میان او گروهی را طراحان گرافیک سرگردان معرفی کرد که علی رغم اینکه در سازمان‌های تبلیغاتی همان کار پاساژ شقایقی‌ها را انجام می‌دهند، با این حال در بینال‌ها، کار بینالی می‌فرستند. تا در آنجا خودی نشان بدهند.

در واقع باید دانست گرافیک در مملکتی رشد و پیشرفت خواهد داشت که طراحان گرافیک آن مؤلف باشند و تنها به رضایت مشتری تکیه نکنند، بلکه با اندیشه‌ی خود، به ارزش‌های هنری عمل کنند. استاد شیوا از دو جوان با استعداد که در نیمه دوم دهه‌ی 70 برای حضور در کلاس به سراغ ایشان آمدند یادی کرد، جوان‌هایی فارغ‌التحصیل از هنرستان، به نام‌های مهدی سعیدی و مرتضی مسعودی، که امروز در میان ما نیست.

او از گروهی از شاگردان که یا نمی‌دانند برای چه به این کلاس‌ها می‌آیند و یا یادداشت‌هایی از حرف‌های استاد، بر می‌دارند و می‌روند، تنها می‌روند و هیچ چیز نمی‌آموزند، گویی برای آموختن نیامده‌اند، با این حال مهدی سعیدی این گونه نبود، او دارای ایده‌آل‌هایی بود که من حاضر شدم، تمام انرژی خود را برایش بگذارم. داشتن استعداد امری است مهم، ولی استعداد را هدایت کردن، و آن را صحیح به کار بردن امری است، ارزشمند، و مهدی سعیدی جزء با استعدادترین طراحان گرافیک معاصر ایران است. ایشان اشاره ای می‌کند که سعیدی فردی است که با کامپیوتر به عنوان ابزار استفاده می‌کند، با این حال این ابزار در کارش مشخص و ملموس نیست، در حالی که افرادی دیگر طوری به کار با کامپیوتر مشغول می‌شوند و کار ارائه می‌دهند که ابزار سالاری را به رخ بکشانند.

استاد شیوا اشاره ای می‌کنند به اینکه در ایران، طرز فکر ما، لغوی است، به این معنا که در فرهنگمان توانسته ایم، به جهان مولاناها، حافظ‌ها، و شاملوها ... عرضه کنیم، اما با آن مقام و عظمت و توانایی، حتی تا همین امروز هم قادر نبوده ایم، به این جهان نقاش اعطا کنیم. زیرا طرز فکر ما لغوی است.

استاد شیوا اضافه می‌کنند که در همه‌ی سرزمین‌ها، این تنها هنرمندان هستند که قادرند فرهنگ آن مملکت را در طول تاریخ حفظ و به روز کنند. البته متأسفانه در حرفه‌ی گرافیک ایران، این رویداد دیده نمی‌شود. باید این را دانست که تنها عنصری که در تمام اجتماعات برای مردم تأثیر گذار بوده است و در خیابان‌ها به راحتی دیده می‌شود، آثار گرافیک است، زیرا مگر چند درصد از افراد شهر، به بازدید از موزه معاصر ایران می‌روند. اما آثار گرافیک به طور مستقیم و غیر مستقیم، در محیط بیرون و یا خانه نفوذ کرده است. به طور مثال آثار لوترک، هنوز در تمام کشورها در حال چاپ است و یا پوستر باب دیلن گلیزر، که تا امروز 9 میلیون به چاپ رسیده است. افرادی که می‌خواهند از گروه مؤلفین باشند، بایستی به مشتریان خود، درس بیاموزند، نه آنکه به اصطلاح مطرب آن‌ها شوند و تنها به عنوان اجرا کار محسوب گردند.

در ادامه مراسم فیلمی کوتاه از طراحان نامدار گرافیک که درباره کتاب مهدی سعیدی نظراتشان را در میان گذاشتند، به نمایش در آمد.

آلن لوکرنک، طراح برجسته فرانسوی : سعیدی تصاویری خلق می‌کند که وجودشان از خودشان است و این کار ساده نیست.

من همیشه جریان گرافیک معاصر ایران را به جریان پوستر در دهه‌ی 60 تشبیه می‌کنم، از این نظر که قضاوت‌های صورت گرفته در مورد این دو جریان به هم نزدیک‌اند. به عنوان مثال به اشتباه، از یک سبک پوستر لهستانی صحبت به میان آورده می‌شود، حال آنکه هر یک از هنرمندان این جریان شیوه خاص و بدیع گسترش می دادند. در مورد گرافیک ایران نیز همین گونه است.

حال امروز نوبت مهدی سعیدی است که جوایز و افتخارات را درو کند و من از مدت‌ها پیش تصاویر کارهای او را مشاهده کرده بودم و کاملاً تصور می‌کردم که این موفقیت روزی از راه می‌رسد. او بیش از یک طراح گرافیک، جلوه گر می‌شود، او یک خالق است و تصاویری خلق می‌کند که وجودشان از خودشان است و این کار ساده نیست.

آیدین آغداشلو: دنیای متفاوت و خاص سعیدی

کار های سعیدی متنوع و رنگارنگ‌اند. او از خوشنویسی قدیم ایرانی، بسیار خوب استفاده کرده است، این سبک خوشنویسی را می‌شناسد، و اشراف و آگاهی کامل به آن دارد.

او تنها خواستار این نیست تا قالبی را انتخاب کند و نسبت به متن بیگانه و دور باشد. همچنین آغداشلو اشاره ای می‌کند به آنکه سعیدی مردی است اهل درنگ، صبور و اهل کار، چیزی عمیق‌تر از یک سعی در متفاوت بودن در کارهایش نقش بسته است، او کمتر طراحی را در نسل این سال‌های بعد از انقلاب، در دو دهه‌ی پیش تا حال سراغ دارد که قادر به ساختن دنیای متفاوت و خاص، و خالق دنیای شخصی خویش باشد.

نیکلاس تراکسلر طراح سوییسی :گره‌گشایی‌های سعیدی تنها من را جذب خود نکرد، بلکه نوایی بود که در دل طنین افکند. کارهای او پدیده‌ای بسیار جالب و دست نیافتنی و رمزآلود است.

رنه ورنر، مجموعه دار بین‌المللی پوستر :آثار سعیدی به لحاظ ذاتی، به طرز خیره‌کننده‌ای زنده، غیرمعمول و کامل جدید است.

ابراهیم حقیقی: کتاب سعیدی فضای خالی کتاب گرافیک در ایران را پر می‌کند. سعیدی یکی از جوانان با ذوق و استعدادی است که خیلی زود خود را نمایان کرد و همگان او را درک کردند. حقیقی او را طراحی می‌خواند که به کارهایش اندیشه می‌کند و در کارهایش ظرافت‌های شاعرانه دیده می‌شود

www.garteh.com

 



19 تیر 1392