نخستین سالانۀ تصویرسازی برگزار می‎شود

الری شیرین نخستین سالانۀ تصویرسازی را برگزار می‎کند.
به گزارش  روزرنگ به نقل از روابط‎عمومی انجمن تصویرگران، در بیانیۀ این نمایشگاه چنین آمده است:
«تصویرگری کتاب در ایران عمری به طول تاریخ نقاشی ایرانی دارد؛ چرا که آنچه در تعریف امروزین ما تصویرگری، تصاویری هم‎راستا و همگام با متن کتاب، نامیده می‎شوند همان نگارگری نسخه‎های خطی و دیرتر، تصاویر کتابهای چاپ سنگی است. گرچه ظهور صنعت چاپ در ایران (۱۲۳۳ق./ ۱۱۹۶ش.) باعث شد تا شیوه کهن تدوین و تصویرگری برای کتب خطی کم کم کتاب از رونق بیفتد و فصل جدیدی در تولید کتاب در ایران آغاز شود ولی تصویرگری مدرن ایران را باید وامدار تأسیس انتشاراتی چون فرانکلین (۱۳۳۶ش.) و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۳۴۳ش.) دانست. فضای حاکم بر این موسسات امکانی را در اختیار تصویرگران قرار داد تا با استفاده از مدیای نوین تصویرسازی به تجربه‎گری بپردازند. تصویرگری آن دوره با فعالیتها و تجربه‎گریهای ایشان تعریفی دوباره یافت و در سطحی جهانی مطرح شد.

گرچه انقلاب اسلامی (۱۳۵۷ش.) و سپس جنگ ایران و عراق (۱۳۸۵-۱۳۸۶ش.) باعث رکود تولید کتاب و در کنار آن تصویرگری شد ولی برگزاری دوسالانه‎های تصویرگری تهران (از ۱۳۶۸ش.) جان دوبارهای در کالبد این هنر دمید. این نمایشگاهها و همایشهای مرتبط که با حضور تصویرگران و نمایشگاه‎گردانان مطرح دنیا همراه بود، باعث شد تا توجه هنرمندان و ناشران به این هنر بیشتر جلب شود. تصویرگران جوان و نوجو بر پایه تجربه پیشینیان دوباره هنر تصویرگری ایران را احیا کردند؛ به شکلی که امروزه هر نمایشگاه تصویرگری در دنیا از نمایش تصویرگریهای هنرمندان ایرانی به خود می‎بالد و بسیاری از ناشران بین‎المللی در پی همکاری با تصویرگران ایرانی هستند.

گالری شیرین با هدف معرفی بیشتر این هنر نمایشگاهی از آثار تصویرگران متقدم و متأخر را با نمایش ۱۰۰ اثر برگزار می‎کند و امید دارد تا این نمایشگاه در سالهای آینده در سطحی وسیعتر و به شکل سالیانه برگزار شود.»
این نمایشگاه جمعه ۱۵ مرداد با نمایش و فروش آثاری از آیلار شهبازی، اکبر نیکان‎پور، علی‎اکبر صادقی، علی بوذری، علیرضا گلدوزیان، امیر مفتون، امیر شعبانی‎پور، احسان عبداللهی، فاطمه رادپور، فیروزه گل‎محمدی، حسن عامه‎کن، حسن موسوی، هدی حدادی، ایلگار رحیمی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری، لیدا معتمد، لیلی درخشانی، مهکامه شعبانی، ماهنی تذهیبی، مهشید راقمی، مجید ذاکری، مرجان ثابتی، مرجان وفاییان، مریم امیری، مسعود کشمیری، معصومه دیوان‎دری، مهرنوش معصومیان، محمد علی بنی‎اسدی، محمد حسین ماتک، مصطفی اکبری، نجوا عرفانی، نرگس محمدی، نسیم آزادی، نازنین عباسی، نازلی تحویلی، نگین احتسابیان، نورالدین زرین‎کلک، نوشین صفاخو، پژمان رحیمی‎زاده، پیمان رحیمی‎زاده، رضا هدایت، رضا میرشجاعی، بهرام خائف، سبا سلیمانی، سحر آزاد مهر، سمانه صلواتی، ثنا حبیبی‎راد، سجاد میرمعینی و سولماز شعبانی در گالری شیرین واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان سنائی، کوچۀ ۱۳، شمارۀ ۵ گشایش می باید و تا ۲۷ مرداد از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به روی بازدیدکنندگان گشوده خواهدبود. گالری دوشنبه‎ها تعطیل و جمعه‎ها نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ فعال است.

files-news-425319479-43079[31bc42181559e9890131f316737de589]



20 اسفند 1395