میشل باتوری

 

میشل باتوری(۱) ۲۵ آگوست ۱۹۵۹ در شهر لودز (لهستان) متولد شد.تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبای شهر لودز به پایان رساند.در سال ۱۹۸۷ به پاریس مهاجرت کرد و از سال ۱۹۹۴ تا به حال  به عنوان طراح گرافیک به صورت مستقل برای مراکز و موسسات فرهنگی چون: تئاتر ملی کولین(۲)،موزه ملی فرانسه،مجموعه علمی و صنعتی ویلت(۳)،مرکز تاریخی پومپیدو (ایتالیا) (۴) رادیو فرانسه،وزارت فرهنگ و ... مشغول به کار است.
او به عنوان طراح پوستر در نمایشگاهها و مجامع هنری زیادی شرکت کرده است در اینجا میتوان به برخی از آنها اشاره کرد: زنده باد طراحان گرافیک ،۷۰ پوستر برای شأن حقوق زندانیان عادی در مرکز تاریخی پومپیدو (۱۹۹۰ و ۱۹۹۳) ،صلح بعد از هیروشیما(۱۹۹۴) ، ثبات تفکر در موزه ملی فرانسه (۱۹۹۷) ،صد سالگی برتولت برشت در برلین (۱۹۹۸)،طراحان گرافیک فرانسه در مکزیک و...
الکساندرا کروه(نویسنده) (۵)خواهر میشل باتوری در مقاله ای با عنوان "نخستین گام ها" در مورد وی چنین می گوید: دنیای من،دنیای کتاب ها و کلمات بود،در حالی که میشل دنیا را با تصاویر خیالی که خود می ساخت می دید.او در فضاهای ما بین ابرها بر روی آسمان خاکستری "لودز" و دودکش های شهر تصاویری می دید و در درزهای موجود بین کاشی های حمام حیواناتی چون مار ،زرافه و ... پدید می آورد.همین تصاویر بعدها الهام دهنده تصاویر کتاب "Mévoir" که سال ها بعد انتشار یافت بوده است.
کروه در ادامه خاطرات خود می گوید: میشل در دوران تحصیل همیشه از ضعیف ترین ها در کلاس خود بود و این مساله خانواده را نگران می کرد.ولی چیزی در وجودش بود که با ساخت مجسمه های کوچک چوبی اولین نشانه های وجود هنر را به ما و اطرافیانمان نشان داد.در آن سال ها برادر بزرگمان قصد داشت وارد دانشکده هنری شهر لودز شود بنابراین هر هفته معلمی برای آموزش دروس هنر و طراحی به منزلمان می آمد.میشل حق داشت در کلاس حضور یابد به شرط آن که خدشه ای در روند کلاس ایجاد نکند!
همگی متوجه تغییراتی در میشل شدیم! او شروع به خواندن و یادگیری زندگی نامه های میکل آنژ و لئوناردو داوینچی کرد.در اتاق او طرح های ابتدایی که با آبرنگ کار شده بود یافتیم...همه این نشانه ها و استعداد های هنری اش باعث شد که بدون توافق نامه مدرسه،اجازه شرکت در امتحان ورودی دانشکده هنری لودز را بدست آورد.دیگر اثری از تنبلی،عدم اعتماد به نفس و سر خوردگی در میشل دیده نمی شد.او دنیای خود را پیدا کرده بود!

آلین لو کورنس(۶)،گرافیست و طراح پوستر در مورد آثار میشل باتوری چنین می گوید: به نظر من آثار اولیه باتوری فاقد قدرت جذب مخاطب بوده اند که باتوری با کسب تجربیات فراوان به جایی رسد که حال می بینیم.به زبانی دیگر می توان گفت باتوری موفقیت خود را یک شبه به دست نیاورده و همواره از خود آموخته است! زبان آثار باتوری،کلاسیک همراه با حس سوررئال و خیال پردازانه است که به کمک تلفیق و ترکیب مناسب اشیا به آن تحقق می بخشد.
همواره نقش آثار هنرمندان  سوررئال مانند سالوادور دالی را در آثار طراحان گرافیک به خصوص هنرمندان لهستانی مانند استراویسکی و پیروانش می توان یافت و این تاثیر را در آثار باتوری نیز می توان احساس کرد.
تاثیر فرهنگ فرانسوی را در آثار باتوری به گفته لچ ماجوزسکی(۷) می توان مورد بررسی قرار داد:من همواره تحت تاثیر فرانسه،فرهنگ فرانسوی و نان باگت بوده ام! باگت یکی از شگفت انگیز ترین ابداعات فرانسویان است.باگت از صبح تا شب همراه آنان است و به نوعی نقش غیر قابل جایگزینی در زندگی فرانسویان بازی می کند.میشل باتوری در طراحی پوستر کنسرت موسیقی (موسیقی فصلی) از این پدیده فرانسوی و ترکیب آن با ساز ساکسیفون خلاقانه ترین بهره را برده است.صدای خوش آهنگ قطعه کردن نان باگت ،صدایی است که برای تمام فرانسویان آشنا و دلنواز است.موسیقی،ترکیبی از رنگ ،ریتم و اصوات آشناست.باتوری زیرکانه و با توجه به فرهنگ و سنت فرانسوی این اثر را خلق کرده است.ترکیب نان و موسیقی در عین سادگی بسیار هوشمندانه و خلاقانه است که باتوری در دیگر آثارش از این نوع ترکیب و نگاه بهره می برد.

در ادامه آلین لوکورنس در رابطه با سبک کار باتوری می گوید: باتوری تنها طراح گرافیکی نیست که از ترکیب و تلفیق اشیا با هم بهره می برد ولی آثار باتوری خاص،متفاوت و خاستگاه احساسات نابی ست که به ندرت می توان در آثار دیگر هنرمندان گرافیست درک کرد.
سکوتِ سرشار از ریتم و موسیقی،آثار او را از دیگر آثار متمایز می کند.لوکورنس می گوید: سادگی آثار باتوری وجه ای است که در نخستین نگاه مرا مجذوب خود می کند. استفاده از اشیایی چون کیسه های پلاستیکی،چوب رختی،گوش پاک کن و ... که در زندگی روزمره از آنها استفاده می کنیم مسبب این جذابیت است.

میشل باتوری جوایز زیادی از مسابقات بین المللی گوناگون کسب کرده است که در این جا می توان به برخی از آنها اشاره کرد: جایزه دوم از فستیوال بین المللی پوستر شومان(فرانسه -۱۹۹۹) (۸)
جایزه سوم از سه سالانه ی بین المللی طراحی  پوستر بلغارستان(۲۰۰۱) (۹) ،مدال نقره از دو سالانه ی طراحی پوستر در شیکاگو (آمریکا-۲۰۰۸) (۱۰)

باتوری در مصاحبه ای که با رنه وانر(۱۱) در سایت شخصی اش داشته در پاسخ به  سوال: برنامه شما پس از  بازنشستگی چیست؟ می گوید : برای یک  انسان خلاق ،بازنشستگی  هیچ وقت  وجود نخواهد داشت!