ترجمه: ساسان پناهی
در ابتدای هر پروژه، هر طراح گرافیک با تعدادی از سوالهای گوناگون روبروست. اطلاعات دقیق دربارهی مشتری، راهی است به سوی اجرای یک پروژه موفق که میتوانیم با استفاده از آن دورنمایی واضح از ساختار کاری که میبایست انجام گیرد داشته باشیم. با کنار هم قرار دادن پاسخهای این پازل میتوان از خطاهایی مثل طولانی شدن روند کار، از دست دادن سفارش، دو یا چندباره کاری و بروز خطا به علت کمبود اطلاعات جلوگیری کرد. به عنوان مثال: زمان تحویل کار، خواستههای سفارشدهنده، موارد استفاده از اثر خلق شده و ....
طراح گرافیک در این بخش از کار با پرسشهایی که بخشی از آن به تجربه، مهارت، اشتباهات سفارشهای قبل و ... مربوط است، اقدام به پرسیدن سوالهایی به صورت شفاهی یا حتی مکتوب از سفارش دهنده میکند. اهمیت نوع، روش بیان، توالی سوالها، یا حتی درستی آنها بستگی به مهارت طراح و شناخت او از جامعه کاری، فرهنگ جامعهی سفارش دهنده، استفاده از لغات تخصصی آن حوزهی کاری و حتی استفادهی صحیح از زبان بدن دارد. در این مبحث سعی شده به طرح مجموعه سوالهای یک جلسه مذاکره بین طراح گرافیک و سفارشدهنده پرداخته شود. از این سوالها میتوانید برای سفارش طراحی لوگو، پوستر و دیگر تولیدات گرافیکی استفاده کنید. نکته مهم تهیهی لیستی چاپ شده و مکتوب با ذکر نام سفارش دهنده و پاسخهای وی در مورد سفارش است. سفارشهای شفاهی باعث بروز مشکلاتی در حین کار خواهد شد. در انتها، این لیست باید به تایید هر دوسوی قرارداد یعنی سفارشدهنده و سفارشگیرنده برسد.
پرسشهای مرتبط با شرکت یا حوزه فعالیت سفارش دهنده:
۱- خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکتتان را چگونه توصیف میکنید؟
۲- اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟
۳- چرا به لوگوی جدیدی نیاز دارید؟ اگر لوگوی دیگری دارید، علت سفارش دوباره شما چیست؟
۴- رقبای اصلی شما چه کسانی (چه شرکتهایی) هستند؟
۵- عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟
۶- محدوده سنی گروه هدف و مصرف کنندگان شما چیست؟
سوال ۶ منجر به تاثیرگذاری و القاء حسی مناسب با ساختار لوگو در بیننده میشود.
پرسشهای مربوط به پروژه:
۷- آیا شرکت شما یک تگ لاین (tagline) دارد؟
اگر جواب مثبت است، آیا علاقه دارید که از تگلاینتان در کنار لوگو استفاده کنید؟
۸- آیا تصویر ذهنی خاصی از لوگویتان دارید؟
۹- آیا به رنگ خاصی علاقه دارید؟ آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟
۱۰- از چه رنگی نمیتوانیم استفاده کنیم؟
۱۱- اگر قرار باشد لوگوی شرکتتان را توصیف کنید از چه صفتی استفاده میکنید؟
۱۲- میخواهید چه پیام یا حسی به وسیله لوگوی شما به بیننده القاء شود؟
۱۳- ترجیح میدهید که لوگوی شما تایپ فیس باشد یا دست نویس؟
۱۴- از چه تایپوگرافیای خوشتان میآید؟
مثال: اسکریپت، ضخیم، نازک، دستنوشت یا طراحی حروف
۱۵- از لوگوی شما قرار است کجا استفاده شود؟
مثال: چاپ، وب و ...
۱۶- کاربرد اصلی لوگوی شما در کجاست؟
به عنوان مثال اگر کاربرد اصلی لوگو در فضای وب است، لوگوی افقی مناسبتر است.
۱۷- زمان تحویل پروژه یا همان deadline چه زمانی است؟
۱۸- بودجه اختصاص داده شده جهت طراحی لوگو چه مقدار است؟
۱۹- آیا نیاز به طراحیهای دیگری در قالب یک مجموعه همراه با لوگوی جدیدتان دارید؟ مثال: کارت ویزیت، پاکت نامه، سربرگ و ...
۲۰- چه نوع لوگوهایی برای شما جذابیت بیشتری دارد؟
3 خرداد 1395