تبریز میزبان آثار منتخب جشنواره مهاجرت مکزیک

از عصر پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۶ در سومین هفته از اردیبهشت خلاق تبریز که بمناسبت روز جهانی طراحی هر سال بمدت یک ماه برگزار می‌شود، نمایشگاه گروهی پوسترهای منتخب فستیوال مکزیک در سال 2016  با عنوان «ما همه مهاجر هستیم» در محل نگارخانه‌ی هنرمندان با حضور علاقه‌مندان گشایش یافت.



این نمایشگاه پیش از این در مکزیک، آمریکا و ایرلند برگزار شده بود که ایران و شهر تبریز چهارمین ایستگاه این آثار منتخب محسوب می‌شود. پنجاه اثر منتخب از هزاران پوستر ارسال شده از 48 کشور که در مسابقه پوستر Todos Somos Migrantes  شرکت کرده و توسط 9 داور منتخب از  سازمانی به نام  E sucha ni VOZ  برگزیده شده‌اند.

الهام حسن زاده قالب‌ساز مدرس و پژوهش‌گر هنر در آیین گشایش نمایشگاه «ما همه مهاجریم» در تبریز در خصوص عنوان نمایشگاه گفت: چرا ما همه مهاجریم؟ این جمع بستن کلیه انسان‌ها برای چیست؟ چه کسی که مهاجرت از سرزمینی به سرزمین دیگر کرده است و چه کسی که مهاجرت نکرده همه به لحاظ وجودی مهاجر هستیم.

حسن زاده افزود: مهاجرت بیش از این که امری مکان‌مند باشد، امری زمان‌مند است. ما قبل از هرچیز مهاجرهایی به لحاظ وجودی در درون خود هستیم. از کودکی به جوانی، از جوانی به پیری از تجرد به تاهل و به طور کل درهر مرحله‌ای.


وی ادامه داد: مسئله هویت در پیوندی تنگاتنگ با موضوع این نمایشگاه است. انسان‌ها نه یک هویت بلکه هویت‌های متغیر دارند. پس مهم‌ترین مسئله این است که همه انسان‌ها به لحاظ وجودی مهاجر هستند.

حسن زاده با بیان این که سال‌هاست بر روی گفتمان هنر مهاجرت کار می‌کنم افزود: با دیدن خبر این نمایشگاه برایم جالب بود که نمابشگاه پوستری با این عنوان در تبریز برگزار می‌شود و بسیار خوشحالم درکنار بزرگان هنر گرافیک حضور دارم.

وی ادامه داد:  این که فراخوان چنین پوستری را کشوری به نام مکزیک داده قابل تامل است. کشوری که همیشه درگیر دغدغه‌های استعماری زیر سایه آمریکا بوده و تحت استعمار و تجاوز کشورها بوده تا جایی که خود بومیان مکزیک تبدیل به مهاجر شده‌اند.

وی در پایان افزود: مرز جایی است که پیوند‌های فرهنگی را بیش از پیش نشان می دهد. از این رو مرز و هویت برای هومی بابا مهم می شود و نظریه خود را بر روی این مسئله متمرکز می‌کند. و این که در نهایت به این می پردازد که ما انسان‌ها هویت ثابتی نداریم که تا آخر با آن هویت بمانیم. ما انسان‌ها هویت‌ها داریم. او در صدد گذر از دو قطبی‌ها و کلیشه‌های نژادی فرهنگی و قومیتی در قالب دوست و دشمن است ما نیز سعی کنیم دشمنی‌ها را درجهت دوستی‌ها پیش ببریم و به قول یکی از پوستر‌ها قلب خود را باز کنیم و همه فرهنگ‌ها را به دوستی پذیرا باشیم.


در بخش دیگری از این مراسم، ایرج میرزا علیخانی در آیین گشایش نمایشگاه پوستر « ما همه مهاجریم»، افزود: در مدت یک ماه گذشته به بهانه‌ی رویدادهای روز جهانی گرافیک در ایران، به شهرهای مختلفی سفر کرده‌ام و در همه آنها بدون استثنا در مورد تبریز حرف می‌زنند.
وی با بیان این که گروه گپ با حمایت‌های کریم زینتی فعالیت‌هایی در تبریز انجام داده‌اند که باعث شده‌اند نام این شهر برجسته شود، افزود:  این را گفتم که بدانید چقدر مسئولیت شما سنگین است و باید تلاش کنید تا با برنامه‌ریزی جایگاهی را که در حال کسب آن هستید پابرجا و محکم کنید.
وی ادامه داد: در ایران هم همانند بقیه کشورها، هرساله فعالیت‌هایی به بهانه روز جهانی گرافیک صورت می‌گرفت و نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شد که البته تهران در این زمینه بسیار فعال‌تر از سایر شهرها بود.


میرزاعلیخانی با اشاره به فعال شدن شهرهای مختلف کشور به مناسبت روز جهانی گرافیک یادآور شد: امسال شهرستان‌ها بسیار فعال شدند. مثلا شیراز به یاد استاد مرتضی ممیز نمایشگاه‌هایی برگزار کرد و در کرمان با دیدگاه دیگری این اتفاق افتاد. اما متاسفانه در تهران اتفاق قابل توجهی رخ نداد.
وی خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که این رویداد در تبریز از روز و هفته‌ی گرافیک به ماه گرافیک و به اردیبهشت خلاق گرافیک تبدیل و به این بهانه هر هفته برنامه‌های بسیار خوبی برگزار شد؛ مثل نمایشگاهی که امروز می‌بینید.




20 اردیبهشت 1396