رویای یک قلم کامل

طراحی قلم با وزن‌های متعدد برای حروف لاتین بسیار متداول است. اما این اتفاق در طراحی حروف فارسی به ندرت اتفاق افتاده است؛ زیرا به تلاش زیادی نیاز دارد. وزن‌های مختلف قلم مانند طیف‌های یک رنگ است که دست طراح را باز می‌گذارد تا ضمن حفظ هویت و یکپارچگی اثر، در آن تنوع ایجاد کند.

قلم رویا با طراحی «کامران انصاری»، از قلم‌های محبوب فارسی است که در دهه‌ی ۷۰ طراحی شده. بازطراحی این قلم را«رضا بختیاری‌فرد» انجام داده و به توانایی‌های آن افزوده است. مهم‌ترین ویژگی قلم جدید، داشتن ۱۰۰ وزن مختلف است  که آن را برای نشر کتاب، مطبوعات، مجلات و طراحی هویت بصری بسیار مناسب کرده است.

قلم‌برتری‌ها می‌توانند از ۱۵ تا ۳۱ اردیبهشت این قلم کاربردی را با ۲۰ درصد تخفیف از فروشگاه قلم خریداری کنند. بسته‌های چهارتایی و شش‌تایی این قلم نیز، با تخفیف ویژه ارایه شده است.

درباره این قلم بیشتر بدانید:

بازطراحی و گسترش قلم رویا در سال ۱۳۹۴ با نام «رویا بخ» انجام شد. در این قلم حروف، عددها، علائم و اعراب مورد نیاز، بازطراحی شده و کم‌بودهای آن برای زبان فارسی و عربی نیز برطرف شد. هم‌چنین، کاراکترهای لاتین به‌کار رفته، Lato نام دارد که تحت مجوز OFL منتشر شده است. گفتنی است که رویای اولیه را کامران انصاری طراحی کرده است.
قلم‌های سالم و خوانا، متن را خواندنی‌تر کرده و خستگی چشم را نیز کم می‌کند؛ سرعت خواندن را افزایش داده و تمرکز خواننده را از بین نمی‌برد. رویا بخ با داشتن دندانه‌های واضح، چشم‌های باز و فرم‌های بسیار ساده و آشنا، قلمی خوانا، روان و امروزی محسوب می‌شود. این قلم، در نوشته‌های بلند کاربرد فراوانی دارد و حالا با داشتن ۱۰ وزن، مناسب استفاده در تیترهای مطبوعاتی و تبلیغاتی نیز هست.
جالب است بدانید با بررسی‌ها و مقایسه‌هایی که انجام شد، این قلم نسبت به نسخه‌ی اولیه، حدوداً ۱۰٪ کم‌جاتر است؛ این یعنی ۱۰٪ مصرف کم‌تر و هزینه‌ی کم‌تر کاغذ.

قلم رویا بخ درجشنواره‌های زیر جزو آثار برگزیده شناخته شده:
• شایسته‌ی تقدیر در نخستین سالانه‌ی طراحی کتاب ایران، ۱۳۹۴
• جایزه‌ی عالی در بخش حرفه‌ایِ دوسالانه‌ی بین‌المللی جاده‌ی ابریشم چین، ۱۳۹۵



20 اردیبهشت 1396