نهمین نشست آموزشی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران

نهمین نشست آموزشی انجمن صنفی طراحان گرافیک تحت عنوان «مهارتهای کارگروهی» که در واقع ششمین برنامه آموزشی «مهارتهای تکمیلی و حرفهای طراحی گرافیک» با مدیریت استاد شهرزاد اسفرجانی بود، طبق برنامهریزی کمیته آموزش عصر روزچهارشنبه بیست و پنجم مرداد  ساعت 16 در تالار استاد خسروشاهی نشرفنی ایران برگزارشد و  با استقبال پرشور علاقهمندان روبه رو گردید. خانم اسفرجانی در این نشست همچنین از خانم ناهید حدادی که در زمینه مارکتینگ و کپی رایتینگ در تیم ورکهای تجاری برجستهای مثل ایرانسل و .... تجربههای بسیاری داشتهاند، به عنوان میهمان ویژه دعوت به عمل آورده بود که به تناوب در ارتباط با موضوع نشست تجربیات خودرا بیان کردند. پس از صحبتهای اولیه در ارتباط با تجربیات خوب و بد شرکت کنندگان در تیم های طراحی یا تبلیغات مختلف، خانم اسفرجانی همراه با نمایش اسلاید به تدریس موضوع فوق پرداختند: «همانطور که ملاحظه میکنید بیشتر مشکلات شما در کار تیمی در ایران مشابه هم است. کسانی که در شرکتهای اینترنشنال و بزرگ فعالیت کردهاند اهمیت کار تیمی را بهتر میدانند. در حالی که ما در ایران به دلیل تجربیات و پیش فرضهای غلط گمان میکنیم که میتوانیم به تنهایی و حتی مثل بولدوزر کار کنیم، پروژهای را به پایان برسانیم و موفق شویم. در حالی که در بهترین حالت این موفقیت حداکثر یکی دوبار تداوم مییابد . بیشتر این باور غلط ریشه در مشاغل سنتی پدران ما دارد که رازهای مشاغل خودرا فقط به فرزندان یا طلبهگان معدودی که قرار بوده راه آنهارا ادامه دهند، منتقل میکردند. باور سنتی ضد همکاری است. اینکه من بیشتر زحمت کشیدهام و تبحر بیشتری دارم  پس باید بیشتر دریافت کنم یا بهتر شناخته شوم، به کانسپت شراکت در ایران تبدیل شده است.»
«ما تنها نیستیم و به رضایت و سازگاری با دیگران نیاز داریم. درک متقابل باعث افزایش خلاقیت میشود. برای موفقیت باید صرف نظر از عقاید دیگران، توافقشان را جلب کنید. دنیای امروز را تیمها تشکیل میدهند و این تیم ها ایده، نیرو و راهحلهای بیشتری را به همراه میآورند. البته همکاری فقط کنار هم بودن نیست بلکه ایجاد یک کل با استفاده از منابع اجزاء در جهت رسیدن به هدف در حد کمال است.»
«تشکیل یک تیم خوب همیشه از خودتان شروع میشود. هم خودتان و هم دیگران را ارتقاء دهید. یک تیم مؤثر با استفاده از منابع بیشتر، بهبود خلاقیت و نوآوری، کیفیت تصمیم گیری، تعهد به انجام وظایف، انگیزه بالاتر، نظم و رضایت تک تک افراد شکل میگیرد. همه نقص ها را میشود درمان کرد به جز عدم انعطاف. یکی از بهترین روشهای رفع اختلافات و رضایت در ارتباطات، خوش مشرب بودن است. قابل اعتماد بودن نیز فاکتوری حیاتی در جهت جلب اعتماد است. هم دردی و کمک فاکتور مهم بعدی است. همه برای کسی که به آنها کمک کرده تا به سطح بالاتری بروند، احترام قائلند. اگر به هم تیمی خود کمک کنید کارش را بهتر انجام دهد یعنی کارتان را خوب انجام داده اید. ایجاد شور و شوق، تفکر و تعمق در جهت شناخت ضعفها و تواناییهای خود، ازخود گذشتگی و بخشش و عزم راسخ  عوامل مهم دیگر در یک کار تیمی موفق هستند.»
«ساختن هر تیم به این سه رکن اساسی نیاز دارد: رهبر، اعضاء و سازمان. یک رهبر خوب باید از منابع سازمان بیشترین بهره را بیرون بکشد. او باید بالاترین میزان تعهد، دید باز و بلند مدت را داشته باشد و چالش گر و حلال مشکلات و اختلافات نیز باشد. در هر تیم همچنین باید یک نفر باشد که کیفیت و بهبود را بالا ببرد، رفاه و آسایش سایرین را فراهم کند و مانع از دورشدن افراد از موضوع اصلی  پروژه شود.»
پس از پانزده دقیقه استراحت و پذیرایی، خانم اسفرجانی دوستان را به گروههای شش نفره تقسیم کرد  تا یک بازی آموزشی را که برای نشست تدارک دیده بودند، اجرا کند. هدف از این بازی ساختن یک برج کاغذی با استفاده از کاغذ روزنامه و چسب در مدت سیزده دقیقه بود. استاد از گروهها خواست که حتما چهار دقیقه اول تفکر و باهم مشورت کنند و بعد دست به کار شوند. پس از پایان بازی در ارتباط با همکاری افراد هر تیم و نتیجه کارشان بحثهای لازم صورت گرفت و استاد به سه گروهی که بلندترین و ایستاترین برج هارا ساختند جوایزی را اهدا نمود.
نشست با صحبتهای خانم حدادی در ارتباط با تیپهای شخصیتی مخلفی که در هر گروه یا تیم وجود دارند یا باید باشند و همچنین تجربیات حرفهای ایشان ادامه یافت و در پایان خانم اسفرجانی در ارتباط با نشست آخر این مجموعه که قرار بود در آن به موضوع خلاقیت و ایدهپردازی پرداخته شود گفتند که با توجه به این که این موضوع خود شامل دو یا سه جلسه میشود باید ابتدا آن را با هیئت مدیره انجمن مورد بررسی و تصویب قراردهند. نشست در ساعت 19:30 با گرفتن عکس دسته جمعی از استاد و شرکت کنندگان به پایان رسید.    


---------------------neshastenohom.jpg (2).jpg 


---------------------neshastenohom.jpg.jpg


---------------------neshastenohom2.jpg.jpg



31 مرداد 1396