نشانه‌شناسی گرافیک معاصر ایران

درآمدی بر نشانه‌شناسی گرافیک معاصر ایران
نویسنده: علیرضا یزدانی
ناشر: نظر
قسمت: ۳۵۰۰۰ تومان

کتاب «نشانه‌شناسی گرافیک معاصر ایران»، بیش از ۱۳۰ اثر گرافیکی شامل پوستر، جلدکتاب و لوگو را از طراحان شاخص ایرانی، با نگاهی نشانه شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این کتاب در چهار بخش کلی شامل «نشانه‌ و فرآیند نشانگی»، «ارتباط»، «نظام و کاربرد» و «سطوح مختلف نشانه‌ها» در ۱۳۲ صفحه رنگی در قطع خشتی به چاپ رسیده و روانه کتاب فروشی ها شده است.

در مقدمه کتاب می خوانیم: «در گرافیک دیزاین به عنوان رسانه ی جمعی، ارتباط و معنا نقشی محوری دارند و هیچ علمی به اندازه ی نشانه شناسی، مسائل مربوط به آن را مورد توجه قرار نمی دهد... طراح گرافیک با داشتن دیدگاه نشانه شناختی نسبت به حیطه ی کارش، قادر می شود نشانه ها را به درستی برای اهدافی خاص به کار ببرد و چگونگی فهم، دریافت و بازتاب مخاطب را پیش بینی کند... طراح تلاش می‌کند معنای مورد نظر خود را با تمهیدات گرافیکی آن‌چنان تثبیت کند تا نزد مخاطبان کمترین ابهام و سوء‌تفاهم را در پی داشته باشد.»

طبقه‌بندی نشانه‌ها، الگوی ذهنی، نشانه‌های شمایلی رفتاری، پیوستگی و ناپیوستگی، بافت و ارزش نشانه‌ها، الگوی ارتباطی یاکوبسن و... از دیگر سرفصل‌های این کتاب است.

مجله الکترونیکی رنگ مطالعه این کتاب را به تمامی طراحان گرافیک و مدرسین این رشته و دانشجویان و علاقه‌مندان به  «نشانه شناسی» توصیه می‌کند.



 



13 آبان 1396