خیابان انقلاب؛ خیابان کتاب

«آنگاه چهارم» «خیابان انقلاب؛ خیابان کتاب» با حضور سوسن شریعتی و ترانه یلدا، ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۵ آبان ماه در گالری آ رونمایی شد.

خیابان انقلاب، در حال حاضر، از نظر جغرافیای مکانی، به علت همجواری با دانشگاه تهران به مکانی فرهنگی تبدیل شده است و بخشی از آن را بازار نشر کتاب و محصولات فرهنگی تشکیل می‌دهد. «آنگاه» در این شماره به واکاوی تأثیرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خیابان انقلاب در چند دهه اخیر می‌پردازد.

آرش تنهایی در سرمقاله این شماره نوشته است :«خیابان انقلاب، قدیمی‌ترین محور شرقی و غربی شهر تهران؛ در آغاز، پایانی بود بر خندق ناصری و امروز به مدد حضور و شکل‌گیری مراکز مهمی چون دانشگاه تهران، دبیرستان البرز، پارک دانشجو، تئاتر شهر، تالار رودکی و تقاطع مهم چهارراه ولیعصر نقش ویژه‌ای در خاطره‌ی قرن گذشته‌ی ما ایفا می‌کند. تأسیس و حضور دانشگاه تهران و دیگر نهادهای علمی – آموزشیو کوچ و سکنای کتابفروش ها با آرا و عقاید گوناگون، از یکسو چهره ی دیگری به خیابان انقلاب داده، و از سوی دیگر تظاهرات و راهپیمایی‌هایی که به پیروزی انقلاب منجر شد.
همچنین راهپیمایی‌ها و تجمع‌های این سال‌ها، انقلاب را به محل بروز کنش اجتماعی و مدنی بدل کرده است.
«آنگاه» می‌کوشد نگاهی خونسرد و بالغ به «خیابان انقلاب» داشته باشد. هرچند آگاه است که موضوع چنان گسترده و بسیط است که پرداخت کامل و جامع آن در اندک صفحه‌ها و مقاله‌های نشریه‌ای نوپا نمی‌گنجد. «آنگاه» می‌داند که این خیابان «حرف»ها و این شماره «حفره»های زیادی دارد که شما پُر خواهید کرد.»
علی رفیعی، ابراهیم حقیقی، پرویز تناولی، اصغر همت،  علی‌امیر ریاحی، سارا ثابت، معراج قنبری، مرتضی آکوچکیان، علی نیلی، فاتح صهبا، وحید لطفی‌منش، حسین شهرابی، کامران شیردل، کاوه گلستان، عباس عطار، مونا نجفی‌زاده، علی سلطانی، مسعود شفیق، ماریا شاهی، زینب لک، آستیاژ ضیایی، سعید رفیعی‌منفرد، مریم غلامی، فرید قاسمی، روشنک هادیان، مریم پالیزبان، رعنا جوادی، آران جاویدان، میلاد اسلامی‌زاد، ایرج اسکندری، فرزانه قبادی، بنوشه فرهت، مینا بزرگمهر، سید‌هادی طباطبایی، هادی آقاجانزاده، رامین مستقیم، علیرضا قاسم‌خان، سعید باباوند، هاجر رزم‌پا، لیلا نصیری‌ها، آرش حسن‌پور، فرزاد مقدم، محمدرضا بهزادی، محمد طلوعی، امیرحسین خورشیدفر، رضا درمیشیان، زانیار بلوری، علی خدایی، رعنا صفاری، داود ارسونی، امین بهرامی و سارا کلانتری،  در این شماره آنگاه  قلم فرسایی کرده‌اند.  همچنین  عکس‌هایی از کامران شیردل، کاوه گلستان، رعنا جوادی، عباس عطار، علی سلطانی و  مرتضی آکوچکیان با موضوعاتی متفاوت در رابطه با خیابان انقلاب زینت بخش این شماره است.

آنگاه در ۲۴۰ صفحه،  به صورت رنگی و با جلد گالینگور در قطع وزیری منتشر شده است.



16 آذر 1396