طراحان بسیار حساس هستند و سخت کار می‌کنند

مترجم: ریحانه دقیقیان

صد سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سوال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.


 جاش اسمیت Josh Smith  
 طراح و کارگردان هنری، ساکن نیویورک


 هنگامی که در این حرفه آغاز به‌کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
آن موقع بیشتر آماده‌ی کار طراحی بودم تا آماده‌ی حضور در محیط آن. استودیوهای طراحی مثل سایر دفاتر هستند با این تفاوت که کمی غیرعادی‌تر به نظر می‌رسند. حرفه‌ای بودن لزوماً به معنای خلاق بودن نیست. ساعات کاری در این حرفه گاهی غیر‌قابل پیش‌بینی می‌شوند. درک نقش سایرین در یک پروژه نیز می‌تواند از اتلاف زمان بسیاری جلوگیری نماید؛ مانند برنامه‌ریز، کارگردان هنری و مدیر گروه. چیزی که برایم خیلی عجیب بود این حقیقت است که گاهی در آژانس‌های طراحی و تبلیغاتی، طراح، پایین‌ترین شخص مجموعه به شمار می‌رود. برخی از این المان‌های محیط کار طراحی را دوست دارم، و با بعضی دیگر هنوز در مبارزه و تقابل هستم. در هر حال، درک و هضم کامل شرایط کار طراحی مستلزم صرف زمان خواهد بود.

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
دورو باشید؛
مودب باشید، مهربان باشید و بهترین آثارتان را ارئه دهید و ... این ها رایج‌ترین توصیه‌ها هستند. اما بدانید زمانی که به مصاحبه می‌روید، به این معناست که نمونه آثار شما پذیرفته شده‌اند و شما به دلایل دیگری در آن جا حضور دارید؛ ارزیابی شخصیت و اخلاق کاری شما. بنابراین دورو نباشید. بیش از حد مثبت‌نگر و خوش‌بین بودن نیز، رو راست بودن را دشوارتر می‌کند. من با طراحان لوده و غرغرویی کار کرده‌ام که هرگز راضی به تغییرشان نبوده‌ام. خودتان باشید، خودِ منحصر به فردتان. جذاب و منحصر به فرد بودن از زیادی مودب بودن بهتر است.
تنبل باشید؛
مصاحبه‌کننده معمولاً در خلال صحبت‌ها به دنبال علامتی از پرکار بودن شماست. مثلاً آیا با تاکید بر یکی از داده‌های بریف سعی در بالا‌بردن جذابیت اثر داشته‌اید؟ یا هر سوال دیگری که بتوان نشانی از پرتلاش بودن شما در پاسخ آن بیاید.
بی‌تفاوت باشید؛
طراحان بسیار حساس هستند. سخت کار می‌کنند. و به کار خود افتخار می‌کنند. ملاقات با آن‌ها بدون دانستن این که، کی هستند و چه کاری انجام می‌دهند، بسیار توهین‌آمیز است. پیش از آن که درخواست کار بدهید از حرفه‌ی آن‌ها مطلع شوید.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
اولین شغل‌هایی که به آن‌ها مشغول می‌شوید، اهمیت بسیار دارند؛
پروژه‌ها و کارهای اولی که طراحان بدان مشغول می‌شوند، تا ابد در پرونده‌ی کاریشان باقی خواهد ماند. بنابراین برای هر جایی درخواست کار ارسال نکنید، و شغل خود را با دقت انتخاب نمایید.
اینترنت دروغ می‌گوید؛
برترین‌های طراحی روی وب‌سایت‌ها می‌توانند این توهم را در شما ایجاد کنند که شیوه آن‌ها بهترین و به‌روزترین شیوه‌ی طراحی است. معمولاً این طور نیست. بهترین‌های وب و بهترین‌های دنیای واقعی با یکدیگر متفاوت هستند. این حقیقت همان‌قدر که در مورد طراحی صحت دارد، در سایر زمینه‌ها نیز صدق می‌کند.
طراحان قابل دسترس هستند؛
اگر آثار طراح خاصی را دوست دارید، به او ایمیل بزنید یا پیام ارسال نمایید. این کار ممکن است به تغییرات بزرگی در زندگی شما منجر شود.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
مالک پروژه باشید؛
مدام تکرار کنید: «می‌دانید پروژه‌های من این طور هستند ... پروژه‌های من». اگر زمانی به بن‌بست بخورم یا انگیزه‌ام را در خلال پروژه از دست بدهم، کافی است برای لحظه‌ای در ذهنیت خود تجدید‌نظر کنم و به پروژه به عنوان علاقه‌ی شخصی خود بنگرم، بدون هیچ سفارش‌دهنده و مخاطبی که رضایت آن‌ها در گرو این کار باشد. تنها یک پروژه که باید به نتیجه برسد.
چیزهای مختلف را بیاموزید؛
من عاشق یادگیری چیزهای عجیب و جدید هستم. هر سفارش‌دهنده، محل کار و هر بخشی از یک پروژه، چیزهایی به من می‌آموزد که فکرش را هم نمی‌کنم. حتی اگر قرارداد چندان هم رضایت‌بخش نباشد، مسیر کار بسیار جذاب خواهد بود.
هدف‌گذاری کنید؛
سعی می‌کنم اهداف نه چندان دقیقی برای چند ماه آینده‌ی خود در نظر بگیرم. مثلاً در فلان رشته مهارت خود را بالا ببرم یا پروژه‌های بیشتری در فلان زمینه بپذیرم. این کار باعث می‌شود تا کار خودرا تنظیم نموده همزمان بر روی اهداف کوچک و کوتاه مدت نیز تمرکز نمایم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
فرم طراحی اثر فرانک شمیرو  کتابی است جذاب، ادبی گونه و غیر منتظره. شبیه هیچ از کتاب‌های طراحی دیگر نیست و از خواندن آن لذت بسیار خواهید برد.
طراحی یک شغل است  اثر مایک مانترو کتابی است طنزآمیز، بسیار صریح، و مملو از اطلاعاتی که دانستن آن‌ها برای هر طراح ضروری است. این کتاب دیدگاه من نسبت به برخی مسائل را برای همیشه تغییر داد. به خصوص نظر او در مورد تمرکز بر ساعات و تلاشی که (بدون این که به چشم بیایند) در یک پروژه‌ی طراحی صرف می‌شوند، به جای تمرکز بر نتیجه‌ی پروژه.

منبع : مجله الکترونیکی رنگ 



27 آذر 1396