تکرار تجربیات در بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان/ بخش بین‌المللی شعاری است

 

سعید فلاح‌فر دبیر هنری بیستمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان که از این سمت کناره‌گیری کرده است، معتقد است که این جشنواره به تکرار تجربیات گذشته بازگشته و بخش بین‌المللی آن با صرف هزینه بسیار شکل شعاری یافته است.

جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان روز گذشته در حالی در علی‌آباد کتول آغاز به کار کرد که دبیر هنری این جشنواره از روند برگزاری آن بی‌خبر است!

سعید فلاح‌فر تاکنون ۵ دوره در جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان به عنوان دبیر هنری حضور داشته است و در بیستمین دوره نیز برای ششمین بار از سوی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به عنوان دبیر هنری این جشنواره منصوب شد اما پس از مدتی او از این سمت کناره‌گیری کرد و به همین دلیل در نشست خبری بیستمین دوره این جشنواره و مراسم افتتاح آن حضور نیافت.

فلاح‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره عدم حضورش در نشست خبری این جشنواره و مراسم افتتاح آن در استان گلستان توضیح داد: من ۵ دوره دبیری این جشنواره را بر عهده داشتم و این دوران برای من تجربیاتی را به همراه داشت و در هر دوره تلاش کردم که نقاط ضعف و نقص‌های دوره قبل را با مشورت استادان و هنرجویان نقادانه بررسی کرده و در جهت رفع آن ها تلاش کنم تا سطح کیفی جشنواره را ارتقاء دهم. دوست داشتم در بیستمین دوره نیز بخشی از مشکلات دوره‌های قبل را مرتفع کنم اما احساس کردم که فضا برای این اقدام مهیا نیست و در بسیاری موارد هم شاهد بودم که جشنواره به روش آزمون و خطا و تکرار تجربیات روی آورده است و به همین دلیل فکر کردم که مسیر این جشنواره آن طور که تصور می‌کردم از نظر من رو به پیشرفت ندارد.

 

 

او در توضیح مشکلات این دوره و آن چه تصور می‌کند تکرار تجربیات گذشته است گفت: به طور مثال برای اولین بار بود که در یک جشنواره‌ای دبیر هنری عضو شورای سیاست‌گذاری نبود. ستاد جشنواره نام من را در لیست اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره نگذاشته بود و بنابراین من دخالتی در برنامه‌ریزی جشنواره نداشتم و خبری از چگونگی تصمیم‌گیری‌های شورا نداشتم. این بی اطلاعی کار من را به عنوان دبیر هنری مشکل می‌کرد در حالی که با توجه به تجربه‌ای که داشتم، می‌توانستم در این سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مفیدتر واقع شوم ولی این تجربیات نادیده گرفته شد.

فلاح‌فر به شیوه ثبت‌نام هنرجویان برای این  جشنواره هم اشاره کرد و گفت: شیوه ثبت‌نام هنرجویان در این دوره به شکل اینترنتی بود که شیوه درستی نبود چرا که ما در دوره‌های قبلی این جشنواره به این رسیده بودیم که انتخاب هنرجویان بر اساس جشنواره‌های استانی باشد به طوری که راه‌یافتگان به جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از جمله برگزیدگان جشنواره‌های استانی خود باشند که این شیوه به بالا بردن سطح کیفی جشنواره بسیار کمک می‌کرد. در دوره ۱۸ این جشنواره دو استان جشنواره را برگزار کردند و در دوره ۱۹ نیز ۱۵ استان جشنواره استانی برگزار کردند و برگزیدگان خود را به جشنواره بین‌المللی جوانان معرفی کردند. امسال هم انتظار داشتم که بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم که تعداد استان‌های برگزارکننده جشنواره استانی را افزایش دهیم چرا که این جشنواره برای بسیاری از استان‌های کشور از جمله رویدادهای بزرگ هنرهای تجسمی آن‌ها محسوب می‌شد اما روش ثبت‌نام اینترنتی باعث شد که دیگر این جشنواره‌ها به شکل استانی برگزار نشود و این برنامه‌های رو به رشد به سر جای اول بازگشت.

فلاح‌فر با بیان این که گزینش هنرجویان از طریق جشنواره‌های استانی در واقع گزینش هنرمند است در این باره توضیح داد: در روش ثبت‌نام اینترنتی در واقع گزینش اثر صورت می‌گیرد در حالی که روش جشنواره استانی هنرمند گزینش می‌شد و معیارهای دیگری هم در انتخاب او مورد توجه قرار می‌گرفت.

 

وی درباره تفاوت این دو شیوه برای ارائه آثار افزود: روش اینترنتی برای برگزاری یک نمایشگاه مناسب است ولی در جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان که به صورت کارگاهی برگزار می‌شود این شیوه کارکرد ندارد چرا که ممکن است آثار خوبی انتخاب شود که هنرمند آن را به طور مثال در طول ۵ ماه خلق کرده است ولی برای حضور در این جشنواره باید هنرمند بتواند آن اثر را در طول ۵ روز به اتمام برساند و اگر این توانایی را نداشته باشد،‌ حضورش در جشنواره با مشکل رو به رو خواهد شد.

او ادامه داد: در طول این ۵ دوره‌ای که دبیری هنری جشنواره را بر عهده داشتم بانک اطلاعاتی خوبی را از هنرجویان سراسر کشور گردآوری کرده بودیم اما با روش اینترنتی این موقعیت خوب از بسیاری هنرجویان گرفته شد.

فلاح‌فر در بخش دیگری از سخنانش درباره عنوان بین‌المللی این جشنواره و سطح استاندارد بین‌المللی آن هم گفت: من دوست داشتم برای آن که جشنواره عنوان بین‌المللی داشت از حضور چند داور بین‌المللی نیز در این جشنواره استفاده کنیم که متأسفانه محدودیت‌های مالی مانع شد. از سوی دیگر همکارانم نتوانستند من را قانع کنند که برگزاری جشنواره به صورت بین‌المللی می‌تواند مفید باشد.

وی در توضیح گفته خود ادامه داد: بخش بین‌المللی نسبت به هزینه‌هایی که بر جشنواره تحمیل می‌کرد و هزینه‌های بخش داخلی را صرف خود کرد،‌ به نظر من خروجی چندانی نداشت و عنوان بین‌المللی آن بیشتر شعار بود.

فلاح‌فر گفت: همه این مسائل در کنار هم باعث شد که احساس کنم نقشی در برنامه‌ریزی‌های جشنواره ندارم و نمی‌توانم در برابر این رویدادها نیز پاسخگو باشم و بنابراین در نشست خبری و افتتاحیه جشنواره هم حضور نیافتم و اعلام کناره‌گیری کردم.

دبیر ۵ دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان درباره روند رشد این جشنواره طی مدت حضورش به عنوان دبیر هنری گفت: در هر دوره نظرات و تجربیاتم مورد توجه قرار می‌گرفت ولی در دوره بیستم باید فراخوان بخش بین‌المللی را بلافاصله بعد از پایان جشنواره نوزدهم و تا آذرماه سال قبل اعلام می‌کردیم که فرصت حضور بین‌المللی برای علاقه‌مندان فراهم باشد اما متأسفانه فراخوان تا اردیبهشت ماه امسال هم تهیه نشد و این همه تأخیر فرصتی را برای برگزاری جشنواره بین‌المللی موفق باقی نگذاشت.

او درباره نکات مثبت و رو به پیشرفت این جشنواره در طول ۵ دوره گذشته ابتدا به روش گزینش هنرجویان از طریق جشنواره‌های استانی اشاره کرد و در ادامه از اضافه شدن دو رشته به جمع رشته‌های دیگر جشنواره به عنوان یکی دیگر از نکات مثبت آن در دوره‌های قبل یاد کرد.

 

فلاح‌فر درباره تلفیق دو بخش سفال و مجسمه‌سازی در این جشنواره و اضافه شدن دو رشته جدید تصویرسازی و عکاسی به جشنواره توضیح داد: در دوره‌های قبل با ریزبینی و دقت کارگاه‌های جشنواره را رصد می‌کردم و سطح کارها را بررسی می‌کردم و به همین دلیل تغییراتی در رشته‌های جشنواره دادم از جمله کارگاه سفال را به خاطر مشکلات اجرایی که داشت در دل کارگاه حجم گذاشتیم که خروجی بهتری داشته باشد و همچنین دو رشته جدید تصویرسازی و عکاسی را نیز به جشنواره اضافه کردیم اما با وجود آن که اضافه شدن این دو رشته جدید به جشنواره با وسواس بسیار صورت گرفته بود، از طریق رسانه‌ها متوجه شدم که این دو رشته جزء رشته‌های جشنواره بیستم نیست در حالی که به تجربه می‌دانستم این دو بخش بسیار پرطرفدار است و سپس با وساطت دکتر منتظری دبیر جشنواره این دو رشته مجدد به جشنواره بازگردانده شد.

فلاح‌فر در پاسخ به این سؤال که این تصمیمات از سوی چه کسانی گرفته می‌شد توضیح داد: من با چند نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری صحبت کردم و متوجه شدم که این شورا غیر از یک جلسه چند ساعته که به معارفه گذشته است، هیچ جلسه تخصصی دیگری را تشکیل نداده است و از موضوع حذف دو رشته تصویرسازی و عکاسی هم اعلام بی‌خبری کردند.

او یکی از دلایل انصرافش را از دبیری هنری بیستمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، بی‌خبری از چگونگی تصمیم‌گیری‌ها و افراد تصمیم‌گیرنده اعلام کرد و گفت: من نمی‌دانستیم که این دو رشته جدید کجا مصوب شده است که حذف شود و دوباره کجا مصوب شده است که به جشنواره بازگردد.

او درباره احتمال تصمیم‌گیرنده بودن منتظری دبیر جشنواره و یا رئیس شورای سیاست‌گذاری هم گفت: رئیس شورای سیاست‌گذاری آقای شاه‌آبادی است که طی دوره‌های قبل سابقه نداشته است در جزئیات این جشنواره دخالتی داشته باشد و این تصمیم‌گیری‌ها را به شورا واگذار کرده بود، آقای منتظری دبیر جشنواره نیز  وظایف اجرایی جشنواره در استان گلستان را بر عهده دارد و اگر چه یکی از اعضای شورای سیاست گذاری است اما ایشان نیز از این تصمیم‌گیری‌ها اعلام بی‌خبری کرده بود.

سعید فلاح‌فر در بخش دیگری از سخنانش درباره تأثیر برگزاری این جشنواره بر ارتقاء سطح کیفی آثار هنری جوانان کشور توضیح داد: من تأثیرگذاری این جشنواره را بارها دیده بودم که چگونه برگزیدگان این جشنواره در دیگر رویدادهای هنری نیز به موفقیت‌های بزرگی در سطح ملی و بین‌المللی دست می‌یافتند و این نشان می‌داد که ما خطا نرفته‌ایم و جشنواره توانسته به هدف اصلی خود که کشف استعدادهای جوانان است دست یابد.

او در خاتمه درباره ضرورت وجود یک دبیر هنری برای هر رویداد هنری گفت: هر جشنواره‌ای احتیاج به یک دبیر هنری دارد تا بر اساس برنامه‌ریزی های او سطح کیفی جشنواره ارتقاء یابد.

به گزارش فارس، بیستمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان در رشته‌های طراحی، ‌نقاشی، عکاسی،‌ خوشنویسی، نگارگری، ‌کاریکاتور،‌ حجم،‌ پوستر و تصویرسازی با حضور 203 هنرمند داخلی و خارجی ۲ تا ۵ شهریورماه در استان گلستان برگزار می‌شود.

این جشنواره به صورت کارگاهی برگزار می شود و هنرمندان 31 استان و چهار کشور در کارگاه‌های جشنواره با تولید اثر با یکدیگر رقابت می کنند و در پایان جشنواره برگزیدگان معرفی می شوند.

برگزاری کارگاههای جنبی از دیگر برنامه های بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان است.

 بیستمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی جوانان برای جوانان 16 تا 25 سال  از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ها در استان گلستان برگزار می شود.

www.farsnews.com

 

 

 

 

 



4 شهریور 1392