سومین نمایشگاه موزه‌ گرافیک ایران با عنوان

 

موزه‌ی هنرهای دینی امام علی (ع)، هشتم شهریور، پذیرای سومین نمایشگاه موزه‌ی گرافیک ایران بود. در این نمایشگاه؛ گوشه‌ای از پوسترهای موسیقی ایران در سه دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ به نمایش درآمده است. بخش اعظمی از پوسترهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه؛ متعلق است به قباد شیوا، صادق بریرانی و بهزاد حاتم، که از پرکارترین طراحان در این بازه‌ی زمانی بوده‌اند. مراسم گشایش این نمایشگاه، صمیمی و بدون حاشیه‌های کسل‌کننده برگزار شد. در این مراسم، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رشیدی، رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، امیر عبدالحسینی، مدیر موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، سید قاسم ناظمی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید بلوچ، سرپرست کمیته‌ی موزه‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، ابراهیم حقیقی، از پیشکسوتان طراحی گرافیک و جمعی از طراحان گرافیک و اهالی موسیقی ایران حضور داشتند. مازیار تهرانی، دبیر این نمایشگاه، در آغاز به حاضران خیرمقدم گفت و سپاس‌گزاری کرد از تمام کسانی که در برپایی این نمایشگاه، همراه بودند.
در ادامه علی رشیدی، به سال‌ها تلاشِ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برای داشتن موزه‌ی گرافیک اشاره کرد و گفت: انجمن صنفی از سال هزار و سیصد و هفتاد و شش، کار خود را شروع کرده و اکنون نزدیک به هزار و سیصد عضو رسمی دارد و به نوعی، تواناترین انجمن هنری کشور است، و سپس افزود: ما گنجینه‌ی گرانبهایی داریم که قرار است در موزه‌ای به نام موزه گرافیک ایران به نمایش گذاشته شود. رشیدی از اینکه موزه‌ی گرافیک ایران در حد یک نام باقی مانده، گِله کرد و گفت که: سال‌هاست به دنبال راه‌اندازی این موزه هستیم اما مکانی برای نمایش آثار فاخری که در اختیار انجمن‌ست، نداریم. این گنجینه، به خاطر شرایط بد و کمبود امکانات در حال نابود شدن است.
در ادامه‌ی مراسم، ابراهیم حقیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مدیران شایسته همیشه برای هنر خوب کار می‌کنند و رنجی که ما در این سالیان برده‌ایم از نادانی برخی از مدیران بوده است. به عنوان مثال از وقتی که امیر عبدالحسینی به موزه‌ی امام علی (ع) آمده؛ این موزه زنده شده و من این اتفاق‌ها را به فال نیک می‌گیرم.
وی خطاب به علی مرادخانی گفت: انجمن‌ها درخواست‌های زیادی ندارند. موزه مکانی ملی‌ست و ربطی به خواسته‌های انجمن ندارد. اگر این موزه برقرار شود، ما می‌توانیم شایستگی خود را به دنیا اثبات کنیم.
ابراهیم حقیقی در ادامه به تلاش‌های مرتضی ممیز، برای راه‌اندازی این موزه اشاره کرد و گفت، متاسفانه در طول این پانزده سالِ گذشته، ما نتوانستیم حتی یک مکان کوچک برای راه‌اندازی موزه‌ی گرافیک داشته باشیم، چه برسد به اینکه موزه‌ای در خورِ نام گرافیک ایران راه اندازی شود. وی خواستار برگزاری دوباره‌ی دوسالانه پوستر با مشارکت انجمن گرافیک شد و در پایان گفت: ما چند سالی‌ست که نمی‌توانیم از هنرمندان خارجی برای حضور در دوسالانه دعوت کنیم و دوسالانه‌ی پوستر، در عمل چند سالی‌ست برگزار نشده؛ که دلیل اصلی آن را کسری بودجه ذکر کرده‌‌اند اما، یادشان نیست که آخرین بینال در انجمن برگزار شد و خودمان با اسپانسرهایی که گرفتیم دوسوم بودجه‌اش را تأمین کردیم.
در ادامه، علی مرادخانی، آخرین سخنران این مراسم، پشت تریبون رفت و گفت: مرسوم است که مسئولان هر جا که می‌روند صحبت کنند، ولی به نظر من ما باید بیشتر بنشینیم و یاد بگیریم، تا این‌که پشت تریبون برویم و صحبت کنیم. من امیدوارم تجربیات گذشته به شکل گسترده‌ای به ظهور برسد و در آینده برای تمام بخش‌های هنرهای تجسمی موزه ساخته شود.
معاون هنری دولت یازدهم، به خاطرات راه‌اندازی موزه‌ی موسیقی در زمان ریاستِ سیدمحمد بهشتی در موسسه‌ی توسعه‌ی فضاهای فرهنگی شهر تهران اشاره کرد و گفت: می‌دانیم که انجمن‌های هنری مطالباتی دارند، ولی باید قبول کنیم که پول نیست و ما باید میان کمبود بودجه و خواسته‌های هنرمندان، به تعادلی معقول برسیم.
وی در ادامه افزود که، فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین جریاناتی که وجود دارد، ایجاد رابطه با هنرمندان جهان است، حتی در حکمی که از طرف وزیر ارشاد به من داده شد، بر این نکته اصرار شده است. ما قصد داریم ایران را در حوزه‌ی ارتباط هنرمندانش با سایر هنرمندان جهان در رتبه‌ی بالایی قرار دهیم.
مرادخانی در پایان گفت: در وهله‌ی نخست، باید ارتباطات خوبی با شهرداری که امکانات زیادی دارد برقرار کنیم تا بتوانیم با ایجاد قوانین لازم برای گسترش امکانات هنری کشور، به زایش هنر و فرهنگ در ایران اسلامی کمک کنیم.
در انتهای مراسمِ گشایش، علی مرادخانی و ابراهیم حقیقی با همراهی سایر حضار، نمایشگاه را افتتاح کردند.
این نمایشگاه، تا هجدهم شهریور، به مدت ده روز، در طبقه‌ی سوم موزه‌ی هنرهای دینی امام علی (ع) برقرار و از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر، میزبان بازدیدکنندگان است.

 





14 شهریور 1392