سیزدهمین دوسالانه‌ی بین‌المللی پوستر مکزیک

آخرین مهلت ارسال آثار: ۳۱ ماه می ۲۰۱۴ (برابر با ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۳)

 قوانین:
۱.    همه‌ی دانشجویان طراحی، طراحان گرافیک، هنرمندان هنرهای تجسمی، عکاسان و به طور کلی هر فردی از هر سن و ملیتی که پوستری در فاصله‌ی ماه می۲۰۱۲ تا می ۲۰۱۴، (برابر با ۱۲اردیبهشت ۱۳۹۱ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳) طراحی و چاپ کرده باشد، می‌تواند در این مسابقه شرکت کند؛ به غیر از آثاری که برای بخش D ارسال می‌شوند. (بند ۶ را ببینید)

۲.    شرکت کنندگان می‌توانند تا ۴ پوستر ارسال کنند. همچنین می‌توانند یک سری پوستر را به عنوان یک اثر ارسال کنند.

۳.    تکنیک و فرمت کار آزاد است، به غیر از آثار ارسالی بخش D، (بند ۶ را ببینید)

۴.    پوسترها مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورتی که شرایط لازم را دارا باشند، توسط هیأت انتخاب متشکل از طراحان برجسته و متخصصان طراحی گرافیک، گزینش خواهند شد.

۵.    طراحان می‌توانند پوسترها را در بخش‌های زیر ارسال کنند.
A) پوسترهایی با موضوعات و فعالیت‌های فرهنگی؛
B) پوسترهایی حول محور مسائل سیاسی و اجتماعی؛
C) پوسترهای تبلیغاتی یا مرتبط با کمپین های تبلیغاتی، رویدادها، محصولات یا خدمات؛
D)پوسترهای منتشر نشده با موضوع: "فکر کنید، بخورید، صرفه جویی کنید، از اقلام چاپی مرتبط با بسته های غذایی بکاهید" کمپین جهانی مبارزه با اصراف در مواد غذایی.
این بخش با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل  (UNEP) و برنامه‌ی زیست محیطی دانشگاه PUMA) UNAM) برگزار می‌شود.

بخش D شامل دو قسمت است:
مقطع دانشجویی: دانشجویان کالج و مدارس هنر، سن زیر۲۷سال؛
مقطع حرفه‌ای‌ها: در این بخش حرفه‌ای‌های طراحی ، هنرهای بصری، تصویر سازی و عکاسی به رقابت می پردازند.

۶.    پوسترهای دارای اصالت طراحی، می‌توانند در بخش D شرکت کنند. هدف، بالا بردن آگاهی عمومی در مورد مسأله‌ی جهانی اصراف مواد غذایی، تأثیرات منفی آن بر بشریت و محیط زندگی او و ضررهای اقتصادی ناشی از آن است. علاوه براین می‌توان مبارزه با این مشکل را به صورت تغییر در عادت‌های کوچک خودمان نشان دهیم. پیش ازین هم کشورهای زیادی ابتکارات مختلفی برای محدود کردن اصراف مواد غذایی به کار گرفته اند. (برای اطلاعات بیشتر به این آدرس رجوع کنید. ) www.Bienalcartel.org
شیوه جدید امسال! BICM  سیزدهمین مسابقه‌ی خود را در بخش D با عنوان بخش پوسترهای متحرک برگزار کرده است. طراحان می‌توانند در کنار پوستر چاپ شده، یک نسخه‌ی متحرک از کارشان هم ارائه کنند. پوستر متحرک باید با مشخصات زیر ارسال شود:
تکنیک: آزاد با هر شیوه ی اجرایی ساخت انیمیشن
زمان: حداقل ۳۰ ثانیه، حداکثر یک دقیقه
فرمت: swf، mp4 یا avi با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه
ابعاد: ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل
طراحان باید انیمیشن‌های خود را در www.bienalcartel.org ثبت نام کنند.

۷.    بهترین پوسترهای منتخب بخشD  (در هر دو بخش پوسترهای چاپ شده و انیمیشن) در مجموعه آثار نمایشگاه نگهداری خواهند شد. بودجه‌ی مورد نیاز برای چاپ و ارائه‌ی این مجموعه در محل‌های مختلف را IPO با همکاری برنامه‌ی محیط زیستی سازمان ملل و برنامه‌ی محیط زیستی دانشگاه PUMA) UNAM) فراهم می‌کنند.

۸.    پوسترهایی که در بخش D شرکت کرده باشند، باید به صورت فایل‌های دیجیتال ارسال شوند. ابعاد: ۷۳ در ۱۰۳ سانتیمتر.
نوجه کنید: از شرکت کنندگان این بخش خواسته می‌شود که فایل‌های دیجیتال خود را با مشخصات خواسته شده ارسال کنند. (بند ۱۰ را ببینید)
پوسترهای انتخاب شده، توسط IPBM با تکنولوژی Hewlett Packard چاپ خواهند شد.

۹.    لازم است برای شرکت در بخش‌های B, A و C دو نسخه چاپ شده برای مسابقه ارسال شود و هر طراح می‌تواند به اختیار خود پوسترهای بیشتری برای فروشِ از طریق وب سایت و به منظور کمک مالی به IPBM ارسال کنند.

۱۰.    طراحان باید پوسترهای خود را با مراجعه به سایت www.bienalcartel.org و با مشخصات jpg ،A3 ،۳۰۰ DPI  ارسال کنند.

۱۱.    فرم ثبت نام باید با دقت پر شده و چاپ شود. همه کارها باید با یک کپی از فرم ثبت نام همراه باشند که با نوار چسب به آن الساق شده باشد. (نه چسب دیگری). پشت اثر، گوشه پایین سمت راست. (فرم ثبت نام را می‌توانید از www.bienalcartel.org دانلود کنید.)

۱۲.    به منظور بالا بردن کیفیت آثار، پوسترهای آسیب دیده قابل قبول نیستند؛ و بسته بندی مناسب برای پوسترها الزامی است.

۱۳.    IPBM مجاز است از پوسترهای انتخاب شده در کاتالوگ نمایشگاه، برای تبلیغات و مقاصد الکترونیک و نیز در رویدادهای غیر انتفاعی مربوط به دوسالانه استفاده کند.

۱۴.    هر شرکت کننده که کارش برای نمایشگاه انتخاب شود، برای خرید کاتالوگ، پوسترها و نسخه‌های یادبود، ۳۰ درصد تخفیف دریافت خواهد کرد.

۱۵.    همه‌ی پوسترها بخشی از مجموعه‌ی دوسالانه‌ی بین‌المللی پوستر مکزیک خواهند بود.

۱۶.    IPBM حق دارد پوسترهایی که خلاف اخلاق عمومی شناخته شوند و یا از مقررات نمایشگاه پیروی نکرده باشند را حذف کند.

۱۷.    پوسترهایی که توسط اعضای هیأت انتخاب یا داوری طراحی شده باشد، ممکن است در نمایشگاه قرار بگیرد، ولی جایزه به آنها تعلق نخواهد گرفت.

جوایز
بخش‌های B، A و C
جایزه‌ی اول: ۳۵۰۰ دلار امریکا، مدال طلا و دیپلم
جایزه‌ی دوم: مدال نقره و دیپلم
جایزه‌ی سوم: مدال برنز و دیپلم

بخش D
مقطع دانشجویی
جایزه‌ی اول: ۳۵۰۰ دلار امریکا، مدال طلا و دیپلم
جایزه‌ی دوم: مدال نقره و دیپلم
جایزه‌ی سوم: مدال برنز و دیپلم
مقطع حرفه‌ای
جایزه‌ی اول: ۳۵۰۰ دلار امریکا، مدال طلا و دیپلم
جایزه‌ی دوم: مدال نقره و دیپلم
جایزه‌ی سوم: مدال برنز و دیپلم

۱۸.    اگر هیچ اسپانسری برای نمایشگاه پیدا نشود، برگزار کننده حق دارد فقط دیپلم و مدال را اهدا کند.

۱۹.    به علاوه، هیأت داوران بین‌المللی مدال طلا و جایزه‌ی Jose Guadalupe Posada را به بهترین شرکت کننده یا کشوری که در پیشبرد طراحی گرافیک مکزیک نقشی ایفا کرده باشد اهدا می‌کند.

۲۰.    همچنین به بهترین طراح جوان مکزیکی در سیزدهمین دوسالانه‌ی بین‌المللی پوستر مکزیک، جایزه‌ی Carlos Lozano (مدال طلا و دیپلم)  اهدا خواهد شد.


هیات داوران:
نلو والفِنسون / کانادا

پریسا تشکری / ایران
آرنولفو آکوینو / مکزیک
لورا لوپیز / کوبا

مارک گووین/ استرالیا

سیمون راسوم / افریقای جنوبی

رونالد کارچود / فرانسه
جاستینا ژدنیاکوسکا / لهستان
آنتونیو کاسترو / امریکا
سوفیا شی لینگ هنگ / تایوان


بخش D
فکر کنید، بخورید و صرفه جویی کنید.

از اقلام چاپی مرتبط با غذا بکاهید
تحقیقات اخیر نشان داده است که حدود یک سوم محصولات غذایی در سیستم تولید و مصرف غذا، یعنی حدود ۱.۳ بیلیون تن  در سال دچار خسران شده یا اصراف می‌شود. در کشورهای صنعتی حدود ۳۰۰ میلیون تن غذایی که مناسب مصرف است توسط فروشندگان یا مصرف کنندگان دور ریخته می‌شود، یعنی تقریبا نیمی از کل غذا در این مناطق حیف و میل می‌شود.. این مقدار، از کل غذای تولید شده در صحرای افریقا بیشتر است و می‌تواند تقریبا ۹۰۰ میلیون انسان گرسنه در جهان را سیر کند. (FAO)
منظور از اصراف/ خسران چیست؟
از نظر فنی، اصراف غذا به معنی از دست رفتن حجم (مقدار) یا ارزش غذایی (کیفیت) غذا- بخش‌های قابل خوردن- است که در طول زنجیره‌ی تهیه‌ی غذ و به منظور مصرف انسان صورت گرفته است. غذایی که در اصل به منظور مصرف انسان تهیه شده ولی به دلایل مختلف از زنجیره‌ی غذایی انسان حذف می‌شود، به معنی غذای از دست رفته یا اصراف شده در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر برای مصرفی غیر از غذا استفاده شود.
اصراف غذا به غذایی گفته می‌شود که دور ریخته می‌شود، فاسد می‌شود و به هر طریق از بین می‌رود، یا از کیفیت و ارزش آن در روند تولید، قبل از اینکه به مرحله‌ی نهایی برسد کاسته می‌شود.
خسران غذا به طور معمول در زنجیره‌ی تهیه‌ی غذا، هنگام تولید، پس از برداشت، هنگان پردازش یا در زمان توزیع اتفاق می‌افتد.
اصراف غذا زمانی اتفاق می‌افتد که زنجیره‌ی تهیه‌ی غذا به مرحله‌ی نهایی رسیده  و غذا با کیفیت مطلوب مناسب مصرف است، ولی به مصرف نمی‌رسد و دور ریخته می‌شود، حال پیش یا پس از اینکه فاسد شود. اصراف غذا اغلب (نه همیشه) در مرحله‌ی خرده فروشی و یا بدست مصرف کننده اتفاق می‌افتد.
کمپین اصراف غذا چه می گوید؟
بعد منفی قضیه: اصراف غذا، یک مشکل بزرگ جهانی است که تأثیرات زیان باری برای انسان، محیط زیست و اقتصاد دارد.
بعد مثبت داستان: با سهولت نسبی و چند تغییر ساده در عادت‌هایمان، می‌توانیم به طور قابل توجهی این مشکل را برطرف کنیم.
اخیرا کمپین‌های منطقه‌ای زیادی به راه افتاده‌اند، که منعکس کننده‌ی مبارزه با اصراف غذا در سطح ملی و در بخش‌های اصلی از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، سوپر مارکت‌ها و منازل هستند.
شاید باور نکنید که یک سوم غذای اصراف شده در کشورهای پیشرفته، در منازل دور ریخته می‌شود.
کمپین فکر کنید، بخورید، صرفه جویی کنید، با ابتکار صرفه‌جویی در غذا، یک همکاری بین FAO، UNEP و Messe Dusseldorf  است و از جانب سازمان ملل (UN Secretary-General’s Zero Hunger Challenge) حمایت می‌شود و هدف آن اعمال نفوذ و قدرت بر این تلاش‌هاست به منظور تقویت این جنبش‌های جهانی، منطقه‌ای و ملی و سرعت بخشیدن به مشارکت بخش‌های بیشتری از اجتماع در این کمپین به منظور آگاهی دادن و  تغییر رفتارها و تبادل ایده‌های الهام بخش بین افرادی که از قبل در این کمپین فعال بوده اند و آنهایی که جدید وارد می شوند.

سایت فراخوان:

http://www.bienalcartel.org/13bicm/

برای اطلاعات بیشتر راجع به کمپین مبارزه با اصراف غذا به این آدرس رجوع کنید:

www.thinkeatsave.org







30 شهریور 1392