نشست خبری دو سالانه سرو نقره‌ای برگزار شد

استفان زاگمایستر در تهران
استفان زاگمایستر طراح معتبر اتریشی که در نیویورک کار و زندگی می‌کند هم‌زمان با برگزاری سرو نقره ای برای سخنرانی به تهران خواهد آمد.
سرو نقره ای یکشنبه ۲۸ مهر، نشست خبری خود را با حضور تعداد پر شمار همکاران مطبوعانی و اصحاب رسانه در خانه‌ ی هنرمندان برگزار کرد.
در ابتدای این نشست خبری، مهرداد ذوالنور مدیر روابط عمومی سرو نقره ای ابتدا با تشکر از اصحاب رسانه عنوان کرد که حضور پررنگ و پرتوجه مطبوعات در این نشست و نشست قبلی سرو نقره ای نشان از توجه بخش فاخر و فرهنگی مطبوعات به اتفاقات صنفی ست و ابراز امیدواری کرد که انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بتواند ارتباط نزدیک تری را در آینده با مطبوعات داشته باشد.

بزرگترین رویداد هنرهای تجسمی
علی رشیدی- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک- که در این نشست حضور داشت، گفت: این نمایشگاه حاصل دو سال کار اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک است و بزرگترین رویداد در زمینه‌ی هنرهای تجسمی چه از لحاظ شرکت کننده و چه از نظر تعداد کار می باشد.
امسال برای اولین بار نمایشگاه دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران توجه ویژه‌ای به طراحی حروف فارسی داشته و به موازات نمایشگاه اصلی سرو نقره‌ای نمایشگاه ویژه‌ای، به‌صورت جداگانه و با فراخوانی مجزا تدارک دیده است.
به گفته رشیدی یکی از مشکلاتی که طراحان گرافیک با آن روبرو هستند مشکل محدودیت فونت فارسی است که ما در این نمایشگاه خواسته‌ایم که توجه طراحان ایران و سایر کشور هارا به آن جلب کنیم. او اظهار امیدواری کرد که طراحان دیگر در سال‌های آینده ترغیب شوند که به طراحی فونت فارسی روی آورند و همگان از این اتفاق بهره مند شوند.
رشیدی همچنین با اشاره به دعوت از میهمانان خارجی و بین‌المللی بودن بخش‌هایی از این دوسالانه یادآور شد:
«ما آشتی فرهنگ‌ها را شروع کرده‌ایم و با دعوت از طراحان بین‌المللی قدم اول را در این راه برداشته‌ایم و اگر این گام ها با حمایت دولت همراه شود می‌تواند در ارتباطات اجتماعی و حتی سیاسی هم تاثیر مثبت داشته باشد.»
او تاکید کرد که انجمن طراحان گرافیک برای برگزاری این نمایشگاه ریالی از دولت کمک نگرفته و خ
ود انجمن نیز توان برگزاری کردن این دوسالانه را نداشته و این موسسات خصوصی بودند که به کمک انجمن برای برپایی این رویداد شتافتند.
برگزاری دوسالانه گرافیک پیش از این با همکاری مرکز هنرهای تجسمی ارشاد برگزار می‌شد اما از سال ۸۹ این همکاری قطع شده است. رشیدی در این نشست گفت که آقای علی مرادخانی معاونت هنری وزارت ارشاد قول داده‌ که برگزاری دوسالانه‌ها دوباره به انجمن‌ها بر می‌گردد که اگر این اتفاق بیفتد این دوسالانه می تواند به شکل بین‌المللی برگزار می‌شود.

از پنل تخصصی تا برگزاری کارگاه

مهدی سعیدی دبیر دومین دوسالانه سرو نقره‌ای نیز در نشست خبری که شنبه ۲۸ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد به تشریح برنامه‌های این دوسالانه پرداخت.
بعد از اعلام فراخوان در خرداد ماه امسال ۲۳۶۰ اثر از ۳۳۲ هنرمند در هشت بخش اعلام شده به دبیرخانه رسید که هیأت انتخاب شامل شهرزاد اسفرجانی، بهراد جوانبخت، اسدالله چهره‌پرداز، پدرام حربی، علی خورشیدپور، مریم عنایتی، مجید کاشانی از میان آثار رسیده ۷۴۴ اثر از ۱۶۴ هنرمند طراح را برای نمایشگاه سرو نقره‌ای امسال انتخاب کردند که در نهایت ۴۸۱ اثر به نمایش در می‌آید.

مصطفی اسدالهی، کوروش پارسا‌نژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی، مرتضی محلاتی هیأت داوران امسال هستند.
او همچنین گفت در نمایشگاه امسال ۴۸۱ اثر به روی دیوار می‌رود و علاوه بر این نمایشگاه امسال برای اولین بار نمایشگاه طراحان فونت فارسی نیز از سوی انجمن طراحان گرافیک برگزار می‌شود. نمایشگاهی که در آن ۷۰ اثر منتخب در موزه امام علی(ع) نمایش داده می‌شود.
نمایشگاه امسال در بخش‌های هویت بصری، نشانه و نشانه نوشته‌های مستقل از هویت‌سازمانی، پوستر، تبلیغات تجاری، طراحی جلد، صفحه‌آرایی، طراحی بسته‌بندی، طراحی‌گرافیک رسانه های الکترونیک و متحرک برگزار خواهد شد، که شورای برگزاری آن فرزاد ادیبی، اونیش امین‌الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، مهدی سعیدی، کوروش قاضی‌مراد، مریم کهوند، ساعد مشکی هستند.

مهدی سعیدی نام میهمان سرشناس سرو نقره ای را اعلام کرد.
دبیر سرو نقره ای ۹۲ همچنین اعلام کرد که استفان زاگمایستر یکی از شاخص ترین طراحان گرافیک دنیا امسال میهمان سرو نقره ای خواهد بود .
وی گفت سرو نقره ای ۹۲ با حضور و سخنرانی استفان زاگمایستر در ۹ آبان به کار خود خاتمه خواهد داد. علاوه بر زاگمایستر، پیش از این اعلام شده بود که طارق عتریسی یکی دیگر از طراحان بنام در زمینه طراحی فونت در این دوسالانه حضور دارد، این هنرمند علاوه بر حضور در هیأت داوران و هیأت انتخاب قرار است که چهارم و پنجم آبان کارگاهی از طراحی فونت برگزار کند. هیأت داوری و انتخاب آثار این بخش به عهده طارق عتریسی، مصطفی اوجی، صداقت جباری، دامون خان‌جان‌زاده و مسعود سپهر بوده است.
دو پنل تخصصی برای طراحی حروف و نمایش فیلمی در این زمینه از دیگر برنامه‌هایی است که در طول برگزاری سرو نقره ای اجرا خواهند شد.
سومین دوسالانه سرو نقره‌ای جمعه سوم آبان ماه در خانه‌ هنرمندان و نمایشگاه طراحی حروف فارسی در روز شنبه چهارم آبان افتتاح می‌شود و تا نهم آبان ماه ادامه می‌یابد.




30 مهر 1392