افتخاری دیگر برای ایران عزیز:

( نشانه هواپیمایی هما بهترین نشانه صنعت هواپیمایی جهان انتخاب شد )
استاد ادوارد زهرابیان طراح نشانه هواپیمایی ملی ایران (هما) است.


زادروز: 1318 تهران

مـلیت : ایــرانــی

مذهب : مسیحی

آثار : طراح نشان هواپیمایی ملی ایران

او در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه را در دبیرستان البرز گذراند و دیپلم ریاضی را از این دبیرستان اخذ کرد. او در زمان تحصیل در این مدرسه در مسابقه طراحی نخستین نشانه دبیرستان البرز شرکت کرد و طرح وی به عنوان نشان دبیرستان البرز برگزیده شد. در فاصله سال‌های دبیرستان تا دانشگاه، برای کمک به برادر بزرگترش که او هم معماری می‌خوانده است، به آتلیه‌های معماری رفت و آمد می‌کند و در این راه بر تجربه‌های طراحی و رسامی‌اش افزون می‌گردد. وی پس از قبولی در دانشگاه، رشته معماری را در دانشکده معماری دانشگاه ملی ایران فرا می گیرد.

مهمترین اتفاق هنری در زندگی زهرابیان، در ۲۲ سالگی وی و در فاصله پیش از ورود او به دانشگاه رخ می‌دهد. وی به طور اتفاقی آگهی فراخوان طراحی نشانه هواپیمایی ملی ایران را که هنوز به نام "هما" شناخته نشده بود، می‌بیند و طرحی تجربی را در آتلیه دانشکده و آتلیه محسن فروغی، آماده می سازد و در مسابقه مربوطه شرکت می دهد که هوشنگ سیحون و تعدادی از استادان دانشکده هنرهای زیبا، داوران آن بودند. طرح وی به عنوان طرح برگزیده پذیرفته می‌شود و در سال ۱۳۴۱ به عنوان نشان رسمی "هما" ثبت می گردد.

آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل‌ونقلی اسکیفت در گزارش اخیر خود 2013ارزیابی از لوگوی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان داشته و بعد از ارزیابی های متعدد تمام شرکت های مطرح در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا ، شرکت هواپیمایی ایران ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده بهترین و عالی ترین لوگوی خدمت رسانی هوایی معرفی نمود. این لوگو در حالی به عنوان برترین معرفی می شود که خطوط هوایی ایران با تحریم های بین المللی مواجه است و شاید ارتباط پروازی با بسیاری از فرودگاه های دنیا ندارد. استفاده از یک رنگ آرام بخش، استفاده از نماد پرنده و همچنین سمبلی پیج در پیچ و به نوعی انعطافی منجر به این شد که این برند در برابر سایرین دارای جایگاه متمایزی باشد.


برای اطلاعات بیشتر درباره ای مطالب به سایت http://www.rasm.ir مراجعه فرمایید.

 



28 آبان 1392