فراخوان نمایشگاه آثار طراحان بسته‌بندی

در نشست خبری که ششم مرداد در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد، فراخوان اولین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور منتشر شد. هم‌زمان با دومین مراسم سالانه‌ی اهداء جوایز و معرفی آثار برگزیده سال وب‌سایت بسته‌ها برگزار خواهد شد.
این نشست با حضور شهرزاد اسفرجانی، بیژن جناب، ایمان آل مظفر  و مهرداد ذوالنور برگزار شد. در ابتدای جلسه مهرداد ذوالنور - مدیر ارتباطات و روابط عمومی- این رویداد ضمن خوش‌آمد گویی، از همراهی مطبوعات و هم‌کاران حاضر در جلسه تشکر کرد و یاد آور شد که همراهی رسانه‌ها در برگزاری موفق مراسم سال گذشته تاثیر فراوانی داشته است. او ضمن معرفی حاضران و سمت آن‌ها در دوسالانه، توضیحات مختصری درباره فراخوان ارائه داد.


ایمان آل مظفر - دبیر و مدیر مسئول- با ارائه گزارشی مختصری از اهداء جوایز برگزیدگان نخستین سالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور در سال گذشته، گفت: «وب‌سایت بسته‌ها فعالیت خود را ابتدای آبان‌ماه سال 92 آغاز کرد. هدف اصلی این وب‌سایت ارتباط بین تولیدکنندگان و طراحان حوزه بسته‌بندی و معرفی این طراحان است تا به‌وسیله این ارتباط روزبه‌روز جایگاه طراحان بسته‌بندی کشور رشد‌ و ارتقا یابد. او ادامه داد: در نخستین سالانه آثار طراحان بسته‌بندی، بخش‌های دانشجویی حرفه‌ای و نگاه ویژه نیز در نظر گرفته شده بود که قصد داریم امسال اولین نمایشگاه را به‌صورت دوسالانه برگزار کنیم؛ همچنین امسال در این رویداد یک رویکرد جدید مد نظر قرار داده ایم تا بتوانیم صدای تولیدکنندگان و طراحان را بیشتر از گذشته به هم برسانیم.»
در ادامه‌ی این نشست، بیژن جناب – طراح‌گرافیک و ریس هیئت داوران - با بیان این‌که برپایی این دوسالانه یک کار پایه‌ای است و عرصه طراحی کشور به آن نیاز دارد، اظهار کرد‌: «حوزه گرافیک جزو طیف‌های گسترده است. یک چنین وسعتی، کار داوری‌، جمع‌آوری و مدیریت آثار را دشوار می‌کند. این تلاش‌ها نتیجه‌ی خوبی برای هنر، اقتصاد و افزایش زیبایی‌شناسی خواهد داشت. او افزود: هیچ تیراژی مثل بسته‌بندی این ویژگی را ندارد که در همه جای کشور پخش شود‌ و با بیشتر مردم در ارتباط باشد. بنابراین توجه به خواست تولیدکنندگان و توان‌مندی طراحان در عرصه‌ی بسته‌بندی کشور بخش عمده و حساس، گرافیک و طراحی است؛ هدف ما بالا بردن دید جامعه در زمینه بسته‌بندی است. ما فقط به بازار نگاه نمی‌کنیم، چون بسته‌بندی و طراحی طیف گسترده‌ای دارد.»


سپس شهرزاد اسفرجانی - عضو هیئت داوران - با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ به‌صورت دوسالانه و با نیروی بیشتر،‌ گفت: «در حال حاضر بسته‌بندی یکی از ارکان مهم برندسازی شده است و دیگر نمی‌توانیم مفهوم طراحی بسته‌بندی را از دیگر حرکت‌های بازاریابی جدا کنیم. برندها، روی بسته‌ها ساخته می‌شوند و شکل می‌گیرند و ارتباط مردم با کالاها از طریق بسته‌بندی انجام و با دیدن آن در ذهن‌شان یک جایگاه ویژه ایجاد می‌شود.»
او ادامه داد: «تا چند ماه آینده، ما به wto می‌پیوندیم. مهم‌ترین خطری که این حضور را تهدید می‌کند، نداشتن بسته‌بندی‌های اصل و منطبق بر هویت است. ما در بازارهای جهانی به یک هویت اصل نیاز داریم که طراحی بسته‌بندی می‌تواند یکی از پیش‌گامان هویت ما در این بازارها باشد. اسفرجانی با اشاره به تغییر رویکرد بخش خصوصی در کسب و کار و تأثیر آن بر طراحی و بسته‌بندی آثار، گفت: مدیران باید توجه کنند که راهی به‌جز توسعه پایدار برای نجات کسب و کار بخش خصوصی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم مثل گذشته به‌صورت مقطعی در این زمینه تصمیم بگیریم و باید عمیق‌تر نگاه کنیم. پس نیاز بیشتری به طراحی پیشرفته در زمینه بسته‌بندی داریم.»
اسفرجانی به ایجاد حوزه اثر در روند توجه به طراحی بسته‌بندی در کشور اشاره و بیان کرد: «برگزاری این دوسالانه، حوزه اثری ایجاد می‌کند که رویکرد آن پیوند دادن قدرت‌ها است؛ یعنی مسوولان‌ و نهادها با تولید‌کنندگان پیوند داده می‌شوند و به این فکر اساسی می‌افتند که طراحان می‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای‌شان باشند. مهم‌ترین مانع سفر صنایع دستی ما به نقاط مختلف دنیا، بسته‌بندی خوب است. شهرزاد اسفرجانی مجدد یاد آور شد که معتقد است، مهم‌ترین خطری که بسته‌بندی کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی تهدید می‌کند نداشتن طراحی‌های اصل و با هویت است.»
این عضو هیئت داوران اولین دوسالانه نمایشگاه آثار طراحی بسته‌بندی اظهار کرد: «حضور افرادی که داوری این آثار را برعهده دارند، به جوانان حس اعتماد می‌دهد، چون آن‌ها مطمئن هستند که داوری به‌شکل حرفه‌ای انجام می‌شود. بسته‌بندی موفق و موثر، تحسین خواص را در پی دارد و مورد پسند مردم قرار می‌گیرد. پس کلمه‌ی بازارپسند، حسن بزرگی است.»


در پایان این نشست و پس از پرسش و پاسخ، ایمان آل مظفر - دبیر و مدیر مسئول- پس از اشاره به جزئیات منتشر شده در فراخوان درباره‌ی آن و شرایط شرکت در این دوسالانه، توضیح داد: «فراخوان این دوسالانه در وب‌سایت بسته‌ها برای علاقه‌مندان منتشر شده است. شرکت کنندگان از ششم مرداد تا یک مهرماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. به همه‌ی کسانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد، گواهی شرکت در نمایشگاه اهدا می‌شود و سه نفر نیز به‌عنوان برگزیده معرفی می‌شوند. شهرزاد اسفرجانی، بیژن جناب، دکتر محمد رزاقی، فاطمه کرکه‌آبادی و مسعود نجات هیئت انتخاب و داوری آثار را برعهده دارند. نام امر الله فرهادی، دکتر بهرام کلهرنیا و مسعود نجات نیز در هیات مشاوران به چشم می‌خورد. نتایج داوری و اهدای جوایز برگزیدگان روز جمعه ۱۷ مهرماه هم‌زمان با گشایش نمایشگاه و دومین مراسم اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها در خانه هنرمندان ایران اعلام خواهد شد.»

علاقه‌مندان برای دریافت فراخوان می‌توانند به آدرس www.basteha.com مراجعه نمایند.



18 مرداد 1394