فراخوان مسابقه‌ی بین‌المللی طراحی نشان (آرم) رسمی مرکز میراث ناملموس تهران

«مرکز مطالعات منطقه‌­ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو، مقوله‌ی 2» تحت نام اختصاری «مرکز میراث ناملموس تهران» در تاریخ 10 نوامبر 2012 با شرکت نمایندگان و سفرای 68 کشور خارجی، نماینده‌ی دبیر کل یونسکو و مقامات دولت جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی در ایران افتتاح شد.
کشورهای آسیای غربی و مرکزی که تحت پوشش این مرکز هستند عبارتند از: آذربایجان، اردن، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات متّحده‌ی عربی، ایران، بحرین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، سوریه، عراق، عربستان سعودی، عمان، فلسطین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، یمن.
این مرکز در مرتبه‌ی یک «مرکز مطالعاتی منطقه‌ای مقوله‌ی 2، تحت نظارت یونسکو»، به‌منظور تحقق اهدافی بلند، از جمله موارد زیر، در سطح منطقه‌ی وسیع و غنی آسیای غربی و مرکزی فعالیت دارد :
- ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی و ظرفیت‌های تخصصی در موضوع میراث فرهنگی ناملموس.
- ترویج کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو.
- پژوهش در باب میراث فرهنگی ناملموس منطقه، با تکیه‌ی ویژه بر تجلّیّات مشترک این میراث.
- شناسایی و ترویج برنامه‌های پاسداری موفق منطقه در حوزه‌ی میراث فرهنگی ناملموس، و امثال آن‌ها که باعث ارتقای صلح و دوستی، هم‌افزایی، و توسعه‌ی پایدار در سطح منطقه می شود.

تجلیات میراث فرهنگی ناملموس، دست‌کم، تحت پنج مقوله قابل طبقه‌بندی‌شدن هستند :
الف- بیان‌ها و سنت‌های شفاهی: ترانه، متل، لالایی، قصه‌گویی، بازی کلامی، آوای کار، ...
ب- هنرهای اجرایی: موسیقی، خوش‌نویسی، رقص، نمایش عروسکی، نمایش سنتی، ...
ج- آیین‌ها، آداب‌ورسوم، جشن‌ها: جشن‌ها، سوگواری‌ها، گردهم‌آیی‌ها، بازی‌ها، ...
د- دانش سنتی مرتبط با طبیعت و کیهان: طب، کشاورزی، معماری، تزئینات معماری، نجوم، مهارت‌ها و فنون استفاده از منابع طبیعی، نظام مدیریت سنتی، ...
ه- صنعت‌گری سنتی: مهارت‌ها و فنون سنتی در ساخت صنایع دستی، در حوزه‌های منسوجات، صنایع چوب، صنایع فلزی، جواهرسازی، سازسازی، نقاشی، ...

این مرکز، به‌منظور بازنمایی هرچه‌ مطلوب‌تر ماهیت محتوایی خود، طراحی، تصویب، و اجرایی‌شدن یک نشان دائمی را در برنامه‌ی کار سال جاری دارد، تا در همراهی با دو نشان «یونسکو» و «میراث فرهنگی ناملموس»، روی کلیه‌ی محصولات و واسطه‌های مجازی، چاپی، و سمعی‌وبصری، شامل وب‌گاه، سربرگ‌ها، پاکت‌ها، کتب، و نشریه‌ها اجرا نماید .
به‌موجب این فراخوان، مرکز میراث ناملموس تهران از کلیه‌ی هنرمندان گرافیست، و افراد دست‌اندرکار در حوزه‌ی طراحی نشان، دعوت به‌عمل می‌آورد، ضمن توجّه به مواردی که طی فراخوانی در وب­گاه مرکز به نشانی tichct.org بدان اشاره شده، نسبت به طراحی و ارسال آثار خود به نشانی مندرج در این فراخوان اقدام فرمایند. اثر برگزیده، ضمن تقدیر و دریافت جایزه‌ی مالی به مبلغ 2500 دلار، با رعایت کلیه‌ی حقوق مالکیت معنوی صاحب آن، پس از دریافت مجوّز شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران و امضای تفاهم‌نامه‌های مربوطه با یونسکو، به‌عنوان نشان رسمی مرکز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

داوران :
آقای یداله پرمون
 آقای فرزاد ادیبی
 آقای یوریک کریم‌مسیحی

- مهلت ارسال آثار: پایان شهریور ماه 1394
- نشانی دبیرخانه‌ی مسابقه: info@tichct.org

 برای کسب اطلاعات بیش‌تر این قسمت را کلیک کنید.



5 شهریور 1394